JD.coms förlust minskade med en halv miljard dollar

Den kinesiska e-handelsjättens försäljning ökade med nästan 50 procent och siffrorna på sista raden är nu inte riktigt lika röda som tidigare.

JD.com ökade sin försäljning med hela 78 procent under helåret 2015. Totalt sålde den kinesiska e-handlaren varor, både sina egna och andras (Gross Merchandise Value, GMV), för totalt 71,4 miljarder dollar. Trots det gjorde man en förlust på 1,4 miljarder dollar.

Tillväxten för 2016 är inte riktigt lika stark men förlusterna har däremot sjunkit något. När JD.com släppte sin rapport för årets andra kvartal kan man visa upp en försäljning (GMV) på 24,2 miljarder dollar. En ökning med 47 procent jämfört med samma period föregående år.

Annons
Annons

Samtidigt landar bolagets omsättning för perioden på 9,8 miljarder dollar, en ökning med 42 procent.

Stängt av 22 000 e-handlare

JD.com kan även konstatera att förlusterna minskat till 199 miljoner dollar, jämfört med 767 miljoner dollar förra året. Något som delvis ska bero på en ökad försäljning av varor med högre marginal och att man tagit ut högre avgifter från sajtens säljare.

Bolagets VD, Richard Liu, påpekar dock att man i år även tvingats göra förändringar som påverkat siffrorna på den sista raden negativt.

– Vi stängde av över 22 000 återförsäljare under första halvåret. Vilket inneburit stora ekonomiska förluster, säger Richard Liu.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!