Annons

JD.coms förlust minskade med en halv miljard dollar

JD.coms förlust minskade med en halv miljard dollar

2016-08-11 11:37

Den kinesiska e-handelsjättens försäljning ökade med nästan 50 procent och siffrorna på sista raden är nu inte riktigt lika röda som tidigare.

JD.com ökade sin försäljning med hela 78 procent under helåret 2015. Totalt sålde den kinesiska e-handlaren varor, både sina egna och andras (Gross Merchandise Value, GMV), för totalt 71,4 miljarder dollar. Trots det gjorde man en förlust på 1,4 miljarder dollar.

Tillväxten för 2016 är inte riktigt lika stark men förlusterna har däremot sjunkit något. När JD.com släppte sin rapport för årets andra kvartal kan man visa upp en försäljning (GMV) på 24,2 miljarder dollar. En ökning med 47 procent jämfört med samma period föregående år.

Samtidigt landar bolagets omsättning för perioden på 9,8 miljarder dollar, en ökning med 42 procent.

Annons
Annons

Stängt av 22 000 e-handlare

JD.com kan även konstatera att förlusterna minskat till 199 miljoner dollar, jämfört med 767 miljoner dollar förra året. Något som delvis ska bero på en ökad försäljning av varor med högre marginal och att man tagit ut högre avgifter från sajtens säljare.

Bolagets VD, Richard Liu, påpekar dock att man i år även tvingats göra förändringar som påverkat siffrorna på den sista raden negativt.

– Vi stängde av över 22 000 återförsäljare under första halvåret. Vilket inneburit stora ekonomiska förluster, säger Richard Liu.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta