Annons

Jabadabado anklagar Jollyroom för prisdumpning - bryter avtalet

Jabadabado anklagar Jollyroom för prisdumpning - bryter avtalet

2018-09-17 07:00

Jollyroom: "Prisstyrning är direkt olagligt".

Jabadabado är ett svenskt familjeföretag, grundat 1993, som designar och säljer träleksaker och barnrumsinredning. Företaget omsätter lite över 30 miljoner kronor.

I slutet av förra veckan så gick Jabadabado ut med ett brev till sina återförsäljare där de hänger ut e-handlaren Jollyroom. De anklagar nätbutiken för “prisdumpning”.

- Under en längre tid har vi försök förmå en av våra största Internet-kunder att hålla rätt prisbild på våra produkter, tyvärr utan resultat. Prisdumpningarna har fortsatt, vilket skadar vårt varumärke, skriver företaget och fortsätter:
- Vi har därför nyligen sagt upp vårt avtal med e-handelsföretaget Jollyroom. Läget nu är att vi inte skickar några varor till Jollyroom. Antagligen fortsätter deras prisdumpning av våra produkter till deras lager är slut. Hoppas ni har förståelse för detta.

"Jollyroom som avslutade samarbetet"

Enligt Jollyroom så var det dock det omvända som hade hänt:

Annons
Annons
- Vi brukar inte kommentera enskilda samarbeten med leverantörer men den informationen är felaktig. Det var Jollyroom som valde att avsluta samarbetet med Jabadabado på andra grunder. Om det motsatta hade varit sant så hade det varit allvarligt då prisstyrning är direkt olagligt, säger Frida Ekholm, kommunikationschef på Jollyroom, och fortsätter:
- Jollyroom är dessutom ett av få företag i vår bransch som växer med lönsamhet vilket är ett resultat av en marknadsmässig prisbild som gynnar både leverantörer, oss och våra kunder. Inte prisdumpning.

Ni kan se Jabadabados meddelande i sin helhet nedanför:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
EU vill tvinga Amazon att sätta upp

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

Annons
Annons
Miljardbolaget bakom Aperol intar Kinas <nobr>e-handel</nobr>

Miljardbolaget bakom Aperol intar Kinas e-handel

Sprit till alla singlar?

Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Slog tidigare prognos.

Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

"Direkt till konsument, utan några mellanhänder".

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Många påminnelser med digitala fakturor

Många påminnelser med digitala fakturor

Kunderna vill inte ha dem på posten.

2
<nobr>E-handlarna</nobr> är supertaggade inför shoppingfesten

E-handlarna är supertaggade inför shoppingfesten

Framtidstron ökar rejält bland nätbutiker.

Desktop-trafiken till <nobr>e-handlare</nobr> sjunker mer än beräknat

Desktop-trafiken till e-handlare sjunker mer än beräknat

Mobilen tar över.

Annons
Annons
NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Helgläsning: NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Ska skapa "skönhetens ICA".

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

11 miljoner för branschens Ferrari.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta