Annons

Jabadabado anklagar Jollyroom för prisdumpning - bryter avtalet

Jabadabado anklagar Jollyroom för prisdumpning - bryter avtalet

2018-09-17 07:00

Jollyroom: "Prisstyrning är direkt olagligt".

Jabadabado är ett svenskt familjeföretag, grundat 1993, som designar och säljer träleksaker och barnrumsinredning. Företaget omsätter lite över 30 miljoner kronor.

I slutet av förra veckan så gick Jabadabado ut med ett brev till sina återförsäljare där de hänger ut e-handlaren Jollyroom. De anklagar nätbutiken för “prisdumpning”.

- Under en längre tid har vi försök förmå en av våra största Internet-kunder att hålla rätt prisbild på våra produkter, tyvärr utan resultat. Prisdumpningarna har fortsatt, vilket skadar vårt varumärke, skriver företaget och fortsätter:
- Vi har därför nyligen sagt upp vårt avtal med e-handelsföretaget Jollyroom. Läget nu är att vi inte skickar några varor till Jollyroom. Antagligen fortsätter deras prisdumpning av våra produkter till deras lager är slut. Hoppas ni har förståelse för detta.

"Jollyroom som avslutade samarbetet"

Enligt Jollyroom så var det dock det omvända som hade hänt:

Annons
Annons
- Vi brukar inte kommentera enskilda samarbeten med leverantörer men den informationen är felaktig. Det var Jollyroom som valde att avsluta samarbetet med Jabadabado på andra grunder. Om det motsatta hade varit sant så hade det varit allvarligt då prisstyrning är direkt olagligt, säger Frida Ekholm, kommunikationschef på Jollyroom, och fortsätter:
- Jollyroom är dessutom ett av få företag i vår bransch som växer med lönsamhet vilket är ett resultat av en marknadsmässig prisbild som gynnar både leverantörer, oss och våra kunder. Inte prisdumpning.

Ni kan se Jabadabados meddelande i sin helhet nedanför:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta