Japans egen Jeff Bezos tar sikte på USA och Amazon

Rakuten är en ganska okänd e-handelsaktör för de flesta i Sverige. Men i Japan står man för en fjärdedel av all handel på nätet och har en omsättning i mångmiljardklassen. Nu ska man ta sin affärsmodell till USA och ge Amazon en kamp.

Rakuten grundades redan 1997 av Hiroshi Mikitani och är i dag Japans största e-handelssajt. I Japan står man för en fjärdedel av landets e-handel, nästan dubbelt så mycket som Amazon. Förutom det finns man i ytterligare ett dussintal länder och har en omsättning i mångmiljardklassen. Nu planerar man att även inta USA och ge Amazon en match.

Under 2010 köpte man upp Buy.com för 250 miljoner dollar, och tidigare i år började man arbetet med att ”rebranda” sajten under Rakuten-flagg inför lanseringen i USA. Hiroshi Mikitani har jämförts med Amazons Jeff Bezos men han säger att Rakutens affärsmodell har väldigt lite gemensamt med Amazon.

Annons

– Vi är en basar, inte ett snabbköp. Vi skapar ett förstklassigt shoppingdistrikt istället för att själva vara en återförsäljare, säger Mikitani.

Gigantiskt köpcentrum

Hiroshi Mikitani säger att han redan från start byggt upp Rakuten som ett gigantiskt köpcentrum där butiksägarna själva sköter sin försäljning. Rakuten har mer än 40 000 återförsäljare och Mikitani menar att enskilda butiker främjar en känsla av mänsklig samhörighet som gör shoppingen roligare.

Han säger också att även eBay och Amazon använder sig av den här modellen men inte i samma utsträckningen, och att Rakuten ger sina säljare mer kontroll över hur de profilerar sig och hur de sköter kontakten med sina kunder.

– Man behöver inte döda den mänskliga faktorn. Man kan istället förstärka den mänskliga faktorn genom att använda informationsteknik, säger Mikitani.

Investerade i Pinterest

Och den ”mänskliga faktorn” var också anledningen till att Mikitani ledde en investeringsrunda i det sociala nätverket Pinterest under 2012. Även om nätverket inte ännu genererar några egna pengar så har det ett stort värde för företag som Rakuten enligt Mikitani.

– Pinterest är ett socialt nätverk, men på samma gång skulle jag karaktärisera det som en socialt aktiverande publiceringsplattform. När man tänker på dess påverkan på konsumtionen så är det är som tidningar. Det är som ett modemagasin eller ett resemagasin, så inflytelserikt är det.

Och enligt Mikitani kommer Pinterest vara en viktig del för att nå framgång USA. Det i kombination med att återskapa den butiks-centrerade modell som varit så framgångsrik för Rakuten hemma i Japan.

Källa: Wired

Annons

Annons