Japansk E-handelsjätte tar sikte på Spanien

Nu kan spanjorerna handla skor, kläder, elektronik och spanska ostar på ett och samma ställe. Den japanska e-handelsjätten Rakuten har nämligen lanserat en ny marknadsplats med mer än 700 000 produkter i sortimentet.

Sommaren 2012 köpte japanska Rakuten upp Spaniens svar på Netflix, streamingtjänsten Wuaki.tv. Förutom att ta den vidare ut i Europa hade man även planer på att använda dess användarbas på 600 000 användare till att sprida Rakuten i landet.

Något man nu kan ha nytta av när man lanserat en ny marknadsplats för sina spanska kunder. På den spanskspråkiga sajten Rakuten.es, som från start ska innehålla mer än 700 000 produkter, finns allt från skor, kläder, elektronik och så klart spanska ostar.

Annons

Spanien en självklar marknad

Att sälja på marknadsplatsen är dock inte helt gratis och handlare betalar först 25 euro i startavgift, följt av en månatlig avgift på 29,90 euro. Utöver det tar Rakuten mellan 6 till 12,5 procent i provision på försäljningen beroende på produkt.

För att locka kunder till marknadsplatsen kommer Rakuten att erbjuda rabatter i hela butiken samt olika former av lojalitetsprogram. Man säger också att Spanien var ett självklart val att expandera sin e-handelsmodell till på grund av antalet små och medelstora företag som vanligtvis inte säljer på nätet.

– Det spanska företagslandskapet domineras av små och medelstora företag. Därför behöver e-handelsföretag lösningar som passar in i den strukturen. Eftersom det inte funnits en lämplig plattform tillgänglig förrän nu, har 80 procent av de lokala handlarna inte tidigare använt Internet för att sälja sina produkter, säger Marc Vicente, Rakuten VD i Spanien.

Källa: Tech in Asia

Annons