Japansk klädjätte etablerar sig i Sverige – ska ha svensk nätbutik

Kan öppna samtidigt som den fysiska butiken.

De senaste dagarna har det surrats en del om den japanska klädjätten Uniqlo och i morse bekräftade företaget själva ryktena om att de är på väg in i Sverige.

Ska täcka fyra våningar

Företaget har redan ett 70-tal butiker i Europa (inklusive Ryssland) och ska nu etablera sin första fysiska butik Sverige. Den kommer att ligga i det så kallade Sverige-huset i Stockholm och ska öppnas till hösten.

Annons

Butiken kommer att täcka fyra våningar och ha en total yta på 1580 kvadratmeter. I butiken ska koncernens eget klädmärke LifeWear säljas och produkter kommer att finnas för både män, kvinnor och barn.

"Går hand i hand med e-handel"

Nu berättar dock företaget för Ehandel.se att de även avser att öppna en svensk nätbutik.

- Vi tror att fysiska butiker går hand i hand med nätbutiker och e-handel. Detta är vår försäljningsstrategi och den kommer vi att följa även i Sverige, skriver Aldo Liguori, på Uniqlo:s pressavdelning, till redaktionen.

Redan idag kan man som svensk handla från företagets europeiska e-handel, men nu ska alltså en nätbutik specifikt för de svenska kunderna öppnas. Och även den kan komma att gå live redan i höst.

- Beroende på marknaden så kommer vi antingen att lansera både den fysiska butiken och nätbutiken samtidigt, eller så lanserar vi den fysiska butiken först för att sedan följa upp med onlinebutiken, skriver Aldo Liguori och tillägger att företaget är mycket förväntansfulla inför Sverige-etableringen.

Annons