Annons

Japanska Rakuten köper App för 900 miljoner dollar

Japanska Rakuten köper App för 900 miljoner dollar

2014-02-14 10:32

Rakuten satsar vidare utanför e-handeln. Enligt flera medier ska e-handelsjätten ha lagt ett bud på samtals-appen Viber som har 300 miljoner användare världen över. Ett köp som passar väl in i Rakutens strategi att bli världens främsta företag inom Internettjänster.

För att bli en riktigt stor e-handlare verkar det inte längre räcka med att bara satsa på just e-handeln. På senare tid har vi sett flera av världens stora aktörer investera i olika typer av tjänster. I kina rustar Alibaba, Tencent och JD.com genom uppköp av bland annat logistikföretag och Internettjänster.

Vi ser också hur Ebay och Amazon satsar stoppar in pengar i betaltjänster och strömmande media med målet att öka sin e-handel. Detta är bara ett litet axplock och japanska e-handelsjätten Rakuten vill inte hamna på efterkälken.

Bland annat har vi sett hur de tidigare köpt upp vod-tjänsten Wuaki.tv, med målet att lansera den över hela Europa. Nu verkar man vara på väg att köpa upp samtals-appen Viber som även gör det möjligt att skicka bilder och sms.

Når nya marknader

Rakuten uppges betala 900 miljoner dollar för det Cypernbaserade företaget och den japanska e-handelsjätten säger att tjänsten, med 300 miljoner registrerade användare världen över, passar utmärkt in i deras digitala strategi.
– Rakutens mål är att bli världens främsta företag inom Internettjänster. Det här förvärvet gör det möjligt för oss att penetrera nya marknader med flera olika digitala tjänster i kombination med våra e-handel och plattformar för finansiella tjänster, säger en talesperson för Rakuten.

Källor: WSJ, The Next Web

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta