Jarnos NA-KD siktar på 140 miljoner – tar in 35 miljoner

Den globala modebutiken växer starkt och tar nu in tillväxtkapital.

Jarno Vanhatapios nya e-handelssajt NA-KD, som är den första modesatsningen efter att ha sålt Nelly, ska gå som tåget. De första sju månaderna har bolaget sålt till 115 olika länder. Och det är just detta NA-KD siktar på, att att bli en nischad men global spelare direkt.

Bland de största länderna ska vi dock finna USA, Tyskland och Australien.

Annons

NA-KD började sin resa med att köpa upp en del mindre bolag och ett av dessa, Country Dreams, som varit verksamt under hela 2015 stängde böckerna med 24 miljoner i omsättning, men med ett minsuresultat på 3,5 miljoner. Jarno berättar för oss att bolaget taktade 16 miljoner vid förvärvet.

I år som sägs bli det första riktiga året för NA-KD så räknar Jarno Vanhatapio med att e-handeln kommer omsätta 140 miljoner kronor. En stark tillväxt och för att kunna hantera denna har man nu tagit in 35 miljoner i riskkapital.

- Vi gjorde en planerad emission nu i maj på 35 miljoner kronor. Det var planerat tillväxtkapital från befintliga ägare. Vi har levererat enligt plan och tog in pengar för tillväxten, säger Jarno Vanhatapio.

"Fler följare än Nelly"

Prognosen på 140 miljoner för 2016 ska baseras på tillväxten under det första halvåret i år. Majoriteten av omsättningen räknar man med kommer att komma in via NA-KD.

- Våra förvärvade enheter står för cirka 40 miljoner och resten är organisk tillväxt från egna nya siter, majoriteten från NA-KD.com som växer snabbast viralt och globalt. NA-KD har till exempel fler följare än Nelly och Gina har på Instagram, berättar Jarno Vanhatapio.

Just Instagram och sociala medier sägs vara en ljus punkt för företaget.

- NA-KD startade i december 2015 och har varit verksamt i 7 månader. Företaget har fått över 313 000 globala följare på Instagram sedan dess och vi växer med 2 000 nya om dagen, säger Jarno Vanhatapio.

Collector-grundare går in med pengar

Att man jobbat med befintliga investerare i den nya rundan är dock inte helt sant då man faktiskt tagit in lite nytt blod, bland annat ifrån Collector.

Annons

- Vi tackade egentligen nej till nya investerare i denna runda men släppte in två nya investerare som vi gillar. Bland annat Lena Apler som grundade Collector. Vi för även dialog med henne om en styrelseplats. Hon är riktigt vass och hon gillar vår vision. Vi är ju även boråsbördiga båda två, säger Jarno Vanhatapio.

Efter investeringsrundan ska Jarno Vanhatapio fortfarande ha den största andelen av bolaget med cirka 30 procent.

- Jag kvarstår som största ägare, därefter Magnus Emilson som lead investor. Roy Forslund är också storägare medan personalen är samlat den tredje största ägaren.

"Tillväxt är en färskvara"

Det sägs alltså gå bra för den globala e-handeln NA-KD men att sia om framtiden vill Jarno helst inte göra.

- Vi kommunicerar inte nått om framtiden i siffror utan fokuserar på att bygga vidare på produkten och den globala närvaron där vi har fått fäste. Tillväxt är en färskvara och man kan aldrig slappna av. Just nu är fokus på bygga och förbättra, säger Jarno Vanhatapio och tillägger:

- Men helt klart så har vi en global acceptans på ett sätt jag inte upplevde med Nelly. Vi ser nyckeltal på stora marknader som är väldigt lovande trots att vi bara varit verksamma i sju månader globalt.

Annons