Annons

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA? Lee McCabe, VD för Alibaba i Nordamerika

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA?

2017-03-21 09:20

Förvåning i publiken när Alibabas Nordamerikachef berättade om shoppingdagen på Shoptalk.

Måndagen var lite av en jättarnas dag i Las Vegas, och så fort Ebays VD Devin Wenig var klar på scenen tog Alibabas VD för Nordamerika, Lee McCabe över scenen. han bjöd på en hel del siffror för att visa att den kinesiska e-handeln är större än den amerikanska, vilket verkade förvåna en del av besökarna.

4 gånger fler paket än Amazon

På hemmaplan i Sverige har vi de senaste åren följt utvecklingen av den Alibaba-grundade e-handelsdagen Singles Day som växer sig starkare och starkare för varje år. Men när McCabe frågade publiken hur många som var bekanta med shoppingdagen var det bara ungefär hälften av publiken som räckte upp handen. Och när McCabe avslöjade att Singles Day under 2016 innebar att varor för 17,8 miljarder dollar såldes under bara 24 timmar gick förvåningen som ett sorl genom publiken.

- Om du vill ha tillväxt måste du vara i Kina, konstaterade Lee McCabe.

Enligt McCabe kommer de kinesiska konsumenterna att stå för 29 procent av all e-handel år 2019, och samma år väntas Kina stå för 35 procent av all global e-handel.

Han lyfte också fram att Kina är långt före västvärlden när det kommer till handel i mobilen, och att Alibabas marknadsplats Tmall, som för närvarande ska ha 493 miljoner aktiva kunder, i dag skickar ut 12 miljoner paket om dagen.

Annons
Annons

USA är Tmalls största kund

Det kan jämföras med Amazons cirka tre miljoner paket om dagen. Och då ska man komma ihåg att en stor del av Kinas befolkning inte ens är uppkopplad mot Internet ännu.

Redan i dag är USA (följt av Japan, Tyskland, Sydkorea och Australien) det land som står för allra flest av de utländska beställningarna på Tmall, och Lee McCabe uppmanade alla amerikanska e-handlare att försöka nå ut till den kinesiska e-handelspubliken.

- Det finns bara en väg det här kan gå och det är uppåt, sade han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
PostNords sms-avisering låg nere:

PostNords sms-avisering låg nere: "Är förstås inte ok"

Enligt uppgifter till Ehandel.se ska problemen ha pågått i över en veckas tid.

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

Firar med jubileumsbox som ska bjuda på "upplevelser för alla sinnen".

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Näst på tur är Linköping och Örebro.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska PostNord förhindra fler

Så ska PostNord förhindra fler "tillfälliga svackor"

Företaget är "på rätt väg", trots kvalitetsdippen i april månad, enligt en ny rapport.

Upplands-Bro välkomnar Zalando:

Upplands-Bro välkomnar Zalando: "Jättekul med ett så starkt varumärke"

Perfekt läge och företagsklimat i Upplands-Bro, enligt kommunens näringslivschef.

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Det omtalade lagret ska byggas i Brunna.

Annons
Annons
E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

Ska hjälpa brudar och brudgummar att hitta allt de behöver inför sin stora dag.

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Prislappen: 151 miljoner dollar för 51 procent av bolaget.

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

E-handelsföretaget Jernhest öppnar showroom i Linköping.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Cykelkraft AB söker:

Marknadskoordinator

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem