Annons

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA? Lee McCabe, VD för Alibaba i Nordamerika

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA?

2017-03-21 09:20

Förvåning i publiken när Alibabas Nordamerikachef berättade om shoppingdagen på Shoptalk.

Måndagen var lite av en jättarnas dag i Las Vegas, och så fort Ebays VD Devin Wenig var klar på scenen tog Alibabas VD för Nordamerika, Lee McCabe över scenen. han bjöd på en hel del siffror för att visa att den kinesiska e-handeln är större än den amerikanska, vilket verkade förvåna en del av besökarna.

4 gånger fler paket än Amazon

På hemmaplan i Sverige har vi de senaste åren följt utvecklingen av den Alibaba-grundade e-handelsdagen Singles Day som växer sig starkare och starkare för varje år. Men när McCabe frågade publiken hur många som var bekanta med shoppingdagen var det bara ungefär hälften av publiken som räckte upp handen. Och när McCabe avslöjade att Singles Day under 2016 innebar att varor för 17,8 miljarder dollar såldes under bara 24 timmar gick förvåningen som ett sorl genom publiken.

- Om du vill ha tillväxt måste du vara i Kina, konstaterade Lee McCabe.

Enligt McCabe kommer de kinesiska konsumenterna att stå för 29 procent av all e-handel år 2019, och samma år väntas Kina stå för 35 procent av all global e-handel.

Han lyfte också fram att Kina är långt före västvärlden när det kommer till handel i mobilen, och att Alibabas marknadsplats Tmall, som för närvarande ska ha 493 miljoner aktiva kunder, i dag skickar ut 12 miljoner paket om dagen.

Annons
Annons

USA är Tmalls största kund

Det kan jämföras med Amazons cirka tre miljoner paket om dagen. Och då ska man komma ihåg att en stor del av Kinas befolkning inte ens är uppkopplad mot Internet ännu.

Redan i dag är USA (följt av Japan, Tyskland, Sydkorea och Australien) det land som står för allra flest av de utländska beställningarna på Tmall, och Lee McCabe uppmanade alla amerikanska e-handlare att försöka nå ut till den kinesiska e-handelspubliken.

- Det finns bara en väg det här kan gå och det är uppåt, sade han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem