Annons

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA? Lee McCabe, VD för Alibaba i Nordamerika

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA?

2017-03-21 09:20

Förvåning i publiken när Alibabas Nordamerikachef berättade om shoppingdagen på Shoptalk.

Måndagen var lite av en jättarnas dag i Las Vegas, och så fort Ebays VD Devin Wenig var klar på scenen tog Alibabas VD för Nordamerika, Lee McCabe över scenen. han bjöd på en hel del siffror för att visa att den kinesiska e-handeln är större än den amerikanska, vilket verkade förvåna en del av besökarna.

4 gånger fler paket än Amazon

På hemmaplan i Sverige har vi de senaste åren följt utvecklingen av den Alibaba-grundade e-handelsdagen Singles Day som växer sig starkare och starkare för varje år. Men när McCabe frågade publiken hur många som var bekanta med shoppingdagen var det bara ungefär hälften av publiken som räckte upp handen. Och när McCabe avslöjade att Singles Day under 2016 innebar att varor för 17,8 miljarder dollar såldes under bara 24 timmar gick förvåningen som ett sorl genom publiken.

- Om du vill ha tillväxt måste du vara i Kina, konstaterade Lee McCabe.

Enligt McCabe kommer de kinesiska konsumenterna att stå för 29 procent av all e-handel år 2019, och samma år väntas Kina stå för 35 procent av all global e-handel.

Han lyfte också fram att Kina är långt före västvärlden när det kommer till handel i mobilen, och att Alibabas marknadsplats Tmall, som för närvarande ska ha 493 miljoner aktiva kunder, i dag skickar ut 12 miljoner paket om dagen.

Annons
Annons

USA är Tmalls största kund

Det kan jämföras med Amazons cirka tre miljoner paket om dagen. Och då ska man komma ihåg att en stor del av Kinas befolkning inte ens är uppkopplad mot Internet ännu.

Redan i dag är USA (följt av Japan, Tyskland, Sydkorea och Australien) det land som står för allra flest av de utländska beställningarna på Tmall, och Lee McCabe uppmanade alla amerikanska e-handlare att försöka nå ut till den kinesiska e-handelspubliken.

- Det finns bara en väg det här kan gå och det är uppåt, sade han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

150 kronor i timmen för att prova klänningar.

Annons
Annons
NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

Inget av de företag som säljer produkter relaterade till TV-succén Skam har fått tillstånd att göra det.

Enklare Liv lägger ner butikerna - behåller e-handeln

Enklare Liv lägger ner butikerna - behåller e-handeln

Visionen om att ha ett 100-tal butiker i Sverige gick i stöpet.

Svagt kvartal för Byggmax - men e-handeln gick framåt

Svagt kvartal för Byggmax - men e-handeln gick framåt

"Fortsatt god tillväxt" för Byggmax e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Cykelhandlaren satsade online - nu rullar cyklarna i hela landet

Cykelhandlaren satsade online - nu rullar cyklarna i hela landet

Sålde 15 000 cyklar förra året.

E-handlare kräver lägre priser - anklagas för prisdumpning

E-handlare kräver lägre priser - anklagas för prisdumpning

"Vill som alla andra tjäna pengar".

Amazons entimmes-leveranser på väg till hela Europa

Amazons entimmes-leveranser på väg till hela Europa

E-handelsjätten letar över tusen nya lagerlokaler.

Annons
Annons
Lekmer-grundaren ny vd för överdragsjätten Bemz

Lekmer-grundaren ny vd för överdragsjätten Bemz

"Jag känner mig glad och förväntansfull".

På turné med

Helgläsning: På turné med "Systembolagets pressbyrå"

Bubblig.se har minst sagt orsakat en del rabalder i e-handelssverige. Ehandel.se följde med på en tur över bron och ut till kunderna i Malmö och Lund.

Emeet Nordic: Peter Borgman ska lära finnarna om B2B

Emeet Nordic: Peter Borgman ska lära finnarna om B2B

Björn Andersson från BGA Fotobutik och JS Energi bland de som hänger med till Finland i maj.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Olsson & Gerthel söker:

Inköpsassistent / Administratör

Jollyroom AB söker:

Inköpare Inredning

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner / Grafisk formgivare

Elekcig AB söker:

E-commerce manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem