Annons

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA? Lee McCabe, VD för Alibaba i Nordamerika

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA?

2017-03-21 09:20

Förvåning i publiken när Alibabas Nordamerikachef berättade om shoppingdagen på Shoptalk.

Måndagen var lite av en jättarnas dag i Las Vegas, och så fort Ebays VD Devin Wenig var klar på scenen tog Alibabas VD för Nordamerika, Lee McCabe över scenen. han bjöd på en hel del siffror för att visa att den kinesiska e-handeln är större än den amerikanska, vilket verkade förvåna en del av besökarna.

4 gånger fler paket än Amazon

På hemmaplan i Sverige har vi de senaste åren följt utvecklingen av den Alibaba-grundade e-handelsdagen Singles Day som växer sig starkare och starkare för varje år. Men när McCabe frågade publiken hur många som var bekanta med shoppingdagen var det bara ungefär hälften av publiken som räckte upp handen. Och när McCabe avslöjade att Singles Day under 2016 innebar att varor för 17,8 miljarder dollar såldes under bara 24 timmar gick förvåningen som ett sorl genom publiken.

- Om du vill ha tillväxt måste du vara i Kina, konstaterade Lee McCabe.

Enligt McCabe kommer de kinesiska konsumenterna att stå för 29 procent av all e-handel år 2019, och samma år väntas Kina stå för 35 procent av all global e-handel.

Han lyfte också fram att Kina är långt före västvärlden när det kommer till handel i mobilen, och att Alibabas marknadsplats Tmall, som för närvarande ska ha 493 miljoner aktiva kunder, i dag skickar ut 12 miljoner paket om dagen.

Annons
Annons

USA är Tmalls största kund

Det kan jämföras med Amazons cirka tre miljoner paket om dagen. Och då ska man komma ihåg att en stor del av Kinas befolkning inte ens är uppkopplad mot Internet ännu.

Redan i dag är USA (följt av Japan, Tyskland, Sydkorea och Australien) det land som står för allra flest av de utländska beställningarna på Tmall, och Lee McCabe uppmanade alla amerikanska e-handlare att försöka nå ut till den kinesiska e-handelspubliken.

- Det finns bara en väg det här kan gå och det är uppåt, sade han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem