Annons

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA? Lee McCabe, VD för Alibaba i Nordamerika

Jättefenomenet Singles Day okänt i USA?

2017-03-21 09:20

Förvåning i publiken när Alibabas Nordamerikachef berättade om shoppingdagen på Shoptalk.

Måndagen var lite av en jättarnas dag i Las Vegas, och så fort Ebays VD Devin Wenig var klar på scenen tog Alibabas VD för Nordamerika, Lee McCabe över scenen. han bjöd på en hel del siffror för att visa att den kinesiska e-handeln är större än den amerikanska, vilket verkade förvåna en del av besökarna.

4 gånger fler paket än Amazon

På hemmaplan i Sverige har vi de senaste åren följt utvecklingen av den Alibaba-grundade e-handelsdagen Singles Day som växer sig starkare och starkare för varje år. Men när McCabe frågade publiken hur många som var bekanta med shoppingdagen var det bara ungefär hälften av publiken som räckte upp handen. Och när McCabe avslöjade att Singles Day under 2016 innebar att varor för 17,8 miljarder dollar såldes under bara 24 timmar gick förvåningen som ett sorl genom publiken.

- Om du vill ha tillväxt måste du vara i Kina, konstaterade Lee McCabe.

Enligt McCabe kommer de kinesiska konsumenterna att stå för 29 procent av all e-handel år 2019, och samma år väntas Kina stå för 35 procent av all global e-handel.

Han lyfte också fram att Kina är långt före västvärlden när det kommer till handel i mobilen, och att Alibabas marknadsplats Tmall, som för närvarande ska ha 493 miljoner aktiva kunder, i dag skickar ut 12 miljoner paket om dagen.

Annons
Annons

USA är Tmalls största kund

Det kan jämföras med Amazons cirka tre miljoner paket om dagen. Och då ska man komma ihåg att en stor del av Kinas befolkning inte ens är uppkopplad mot Internet ännu.

Redan i dag är USA (följt av Japan, Tyskland, Sydkorea och Australien) det land som står för allra flest av de utländska beställningarna på Tmall, och Lee McCabe uppmanade alla amerikanska e-handlare att försöka nå ut till den kinesiska e-handelspubliken.

- Det finns bara en väg det här kan gå och det är uppåt, sade han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Zlatans märke gör comeback i Stadiums <nobr>e-handel</nobr>

Zlatans märke gör comeback i Stadiums e-handel

"Har tagit ett omtag".

Annons
Annons
Paradiset börjar med <nobr>e-handel</nobr> - öppnar nu för fler delägare

Paradiset börjar med e-handel - öppnar nu för fler delägare

Bjuder in allmänheten till crowdfundingrunda.

"Kinaavgiften" på väg bort - ny teknisk lösning på plats

Momsen betalas direkt till exempelvis Wish.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Robotar och smarta speglar i modejättens <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Robotar och smarta speglar i modejättens e-handelsbutik

Ny flaggskeppsbutik öppnad.

Jetshop öppnar dörren för PostNords fraktkassa

"Nu en del i Jetshops e-handelsplattform".

Domstolens besked till CDON: Måste betala 70 miljoner

Domstolens besked till CDON: Måste betala 70 miljoner

Slapp inte undan skattesmällen.

Annons
Annons
<nobr>E-handel</nobr> utsedd till mäktigast inom svenskt herrmode

E-handel utsedd till mäktigast inom svenskt herrmode

Tog hem plats 1 av 100.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Elodie Details AB söker:

Content Manager

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta