Jätten Dustin fortsätter att äta mindre aktörer

Ett av Nordens största e-handelsbolag, Dustin, rapporterar idag försäljningen under sitt andra kvartal som sträcker sig från december 2015 till februari i år.

Dustin fortsätter att vinna marknadsandelar. Företaget ökar försäljningen med 2,2 procent och landar på 2,237 miljarder kronor. Rörelseresultatet förbättras också från 54 miljoner (samma period året innan) till 97 miljoner kronor. Resultatet ökar samtidigt från 25 till 74 miljoner. En stadig tillväxt helt enkelt på en marknad som företaget konstaterar har en negativ utveckling i stort.

- Trots att marknadsdata visar att klientförsäljningen i Norden varit fortsatt negativ i volym och värde, vilket kortsiktigt hämmat vår tillväxt, hade vi en positiv avslutning av det andra kvartalet och vår bedömning är att denna trend fortsätter och bidrar till en något bättre tillväxt under kommande kvartal, säger Dustins VD Georgi Ganev.

Annons

Dustin består som vi vet av två segment, B2B och B2C, där företagsförsäljningen (B2B) är absolut störst. Inom företagsförsäljningen erbjuder man både produkter via nätbutiken och företagstjänster.

Nyligen förvärvade Dustin även hostingbolaget Idenet som omsatte 53 miljoner förra året. Ett uppköp som förmodligen kan ge ytterligare skjuts till tjänstedelen.

- Idenet är med sina hostinglösningar ett starkt komplement till Dustins befintliga utbud och ett naturligt steg i vår ambition att leverera standardiserade tjänster som underlättar företagens IT-vardag, säger Jens Haviken, Head of Services på Dustin.

Varför envisas man med B2C?

Hur går det då med försäljningen mot privatpersoner, vilket sker via nätbutiken Dustin Home. Medan B2B sålde för 2069 miljoner under perioden så krängde man produkter inom B2C-segmentet för 167 miljoner kronor.

Efter en period av minskad försäljning inom B2C var försäljningsutvecklingen detta kvartal dock positiv. Dustins strategi att främst satsa på lönsamhet, inte volym, inom segmentet B2C ligger kvar, meddelar företaget.

Varför behåller man då B2C när det är en försvinnande liten del av totalen? Företaget säger sig inte ha några planer på att slänga ut Dustin Home utan ser en styrka i att även serva privatkunderna.

- Även om B2B är Dustins kärnsegment finns det flera fördelar med att även betjäna privatkunderna, exempelvis ett liknande produktsortiment, begränsade merkostnader samt nya insikter i trender och prissättning, skriver Dustin i rapporten.

Samtidigt konstaterar Dustins VD att mindre aktörer får det allt svårare på en allt mer e-handelsorienterad marknad.

Annons

- Vi har en stark position och gynnas främst av trenden att allt fler företag väljer att göra sina IT-inköp på internet. Vidare ser vi att en växande andel standardiserade molnlösningar gör att mindre lokala aktörer, som är beroende av tjänsteleveranser, får det allt tuffare att överleva på en mycket fragmenterade marknad, säger Georgi Ganev.

Annons