Annons

Jet.com ska lyfta med de lägsta priserna på nätet

Jet.com ska lyfta med de lägsta priserna på nätet

2015-07-20 11:47

På tisdag lanseras Amazon-utmanaren Jet.com, och enligt grundaren Marc Lore, har företaget kommit på ett nytt och innovativt sätt att tänka kring priser på nätet.

Jet.com, marknadsplatsen som ska utmana Amazon med låga priser, har ännu inte lanserats men har trots det dragit in 225 miljoner i riskkapital. Affärsidén är enkel, kunden betalar en årlig medlemsavgift på 50 dollar och får för det de lägsta priserna på nätet på mer än 10 miljoner produkter.

Jet.com kommer inte att tjäna några pengar på de varor som säljs på marknadsplatsen, återförsäljarna får behålla hela kakan för sig själva. Det Jet ska tjäna pengar på är inkomsterna från medlemskapen.

I genomsnitt ska priserna på Jet.com vara 10-15 procents lägre än någon annanstans på nätet och i vissa jämförelser har Jet.com till och med varit 30 procent billigare än Amazon. Enligt grundaren Marc Lore, som tidigare sålt sitt företag Quidsi till just Amazon, handlar det egentligen bara om en enda sak.

– Det handlar om att vara billigare än alla andra. Vi tjänar endast pengar på medlemskapen, så vi kan skära vinstmarginalerna till noll. Men den riktiga hemligheten är vår teknologi. Det är mer en handelsplats i realtid än en e-handelssajt, säger Marc Lore.

Hoppas på ketchupeffekten

Som exempel nämner han när en kund plockar på sig varor i butiken. Desto fler varor, desto större rabatt. Men priset påverkas också av var kunden befinner sig. Desto närmare de är leverantören, desto lägre pris.

Annons
Annons
– Ett aha-ögonblick för mig var när jag tänkte på lönsamheten för en enskild produkt. Å ena sidan kunde vi förlora 20 procent på en flaska Heinz ketchup om vi skickar den över hela landet, eller tjäna 20 procent om kunden finns nära. Så vi tänkte, låt oss ge återförsäljare möjligheten att konkurrera om den ketchupflaskan beroende på var ordern kommer från, säger Marc Lore.

Jet.com har betatestats med drygt 150 000 kunder under några månader och imorgon är det dags att lansera sajten över hela landet. Då bjuder man på tre månaders medlemskap och i ett inledande skede kommer riskkapitalet att komma till nytta för att på konstgjord väg hålla priserna nere tills dess att försäljningen tar fart.

– Jag insåg att det egentligen inte handlar om kundservice, eftersom det är svårt att definiera. Är det att svara i telefon snabbare eller att vara trevligare? Om du vill nå framgång inom e-handel handlar det om att maximera skala. Det är kritiskt att vinna när det gäller priset, säger Marc Lore.

 

Källa: USA Today

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta