Jet.com tjänar pengar på andra E-handlare

Den nya Amazon-konkurrenten Jet tjänar inte bara pengar på sin medlemsavgift utan även på andra e-handlare.

Flera e-handlare och butikskedjor i USA är sura på Jet.com. Den nya Amazon-konkurrenten som hoppas vinna kunder med en årsavgift på 50 dollar i utbyte mot mycket låga priser.

I samband med lanseringen av den nya e-handelssajten har Jet även introducerat JetCash. Bonpuspoäng som man samlar genom att handla på andra e-handelssidor som exempelvis Amazon eller Walmart. Dessa bonuspoäng kan du sedan handla för hos Jet.com.

Annons

Jet har helt enkelt använt befintliga affiliateprogram och länkar sedan sina kunder till hundratals andra nätbutiker.

Över 100 butiker har rensats ut

Nu har över 100 företag bett Jet ta bort länkarna på sin sida, bland andra Walmart, Amazon, Macys, Gap med flera. Dessa företag vill uppenbarligen inte bli associerade med den nya lågprisaktören.

- Några av butikerna som begärde att deras varumärken togs bort var missnöjda eftersom de ser Jet som en konkurrent, medan andra insisterade att Jet skulle förhandla fram en deal med dem först, säger Liza Landsman, Jets CCO, till WSJ.

Enligt Wall Street Journal är detta JetCash-program ännu ett sätt för Jet att tjäna pengar och öka omsättningen i den egna butiken. Jet ska nämligen inte tjäna pengar på de produkter man säljer på sin egen sajt, vilket är en del av planen att kunna erbjuda de lägsta priserna.

Det man tjänar i provision via en av dessa affiliate-länkar tar man nämligen en liten avgift på, utöver det kunden får tillbaka som JetCash. Runt 80 procent av provisionen ska man dock ge tillbaka till kunderna som de sedan kan spendera på Jet.com. Köper kunden en dyr sko via Nike sägs hela deras årsavgift kunna täckas med den JetCash man får genom köpet.

Annons