Annons

Jetshop tar E-handeln till Stockholms Centralstation

Jetshop tar E-handeln till Stockholms Centralstation

2012-03-12 11:14

Just nu pågår ett stort experiment kring QR-koder och e-handel på Stockholms Centralstation. Det är Jetshop tillsammans med PayPal, Klarna och DIBS som satt upp en temporär butik mitt i stationen. Butiken består av bilder på produkter ifrån nätbutiker som Nelly, Webhallen, ShirtStore, Discshop mfl. Till varje bild finner du även en QR-kod som tar dig till Jetshops butikssystem X-commerce mobile. Denna butik med bilder, som Jetshop kallar Superstore, är alltså en brygga mellan den virtuella världen och den fysiska handeln.

– Köpet sker genom att man tar sin mobiltelefon och scannar in QR-koden för den produkt man vill köpa på plats. Då kommer man automatiskt in på produktens sida via mobiltelefonens webbläsare och kan köpa produkten, förklarar Christian Zanders, VD på Jetshop.

Själva köpmetoden är inte ny och vi påminns om Tescos experiment med en dagligvaruhandel i Seouls tunnelbana. Jetshops "QR-butik" är dock helt webbaserad och inte en separat applikation. Du behöver alltså bara en smart mobil som kan scanna en QR-kod för att kunna handla. Detta medför dock samma begränsning som t.ex. Wikinggruppen har i sin QR-shop, dvs du kan endast lägga en produkt i kundkorgen.

Jetshops Superstore verkar dock handla lika mycket om att uppmärksamma allmänheten om QR-koder och m-handel som att erbjuda möjligheten att shoppa på Centralstationen. Samtidigt är det förmodligen en fin exponering för arrangörerna och medverkande e-handlare. Butiken skall nämligen stå uppe i en vecka, med start idag. Vill ni se Jetshops Superstore tar ni er alltså till Stockolms Centralstation mellan den 12-18 mars.

Vi har fått några bilder ifrån detta arrangemang (se nedan) men Sïmon Saneback, som varit på plats, bjuder på denna video:

Som vi kan se är det en ganska stor satsning kring denna Superstore. Frågan är hur folk kommer att interagera med den och hur många som är villiga att dra fram sin mobil och handla. Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten, skriver följande på Twitter:

"Äntligen vågar någon testa qr koder ordentligt men få som fattar hoppas media kommer och skriver." -källa

Det är förmodligen inte alla som förstår konceptet. Vi håller dock med Arne att det är bra att någon testar detta ordentligt i fältet. Även om framtiden inte skulle bestå av "Superstores" skadar det inte om folk blir introducerade till QR-koder och e-handel. Vi hoppas att Jetshop delar med sig av lite siffror när veckan har passerat, för att få en bild av hur allmänheten tog till sig denna butik.

Källa: press via epost
Foto: fotografcecilia.com

Relaterade nyheter:
QR-koder leder till QR Shop
eBay öppnar fysisk butik med QR-koder
Dagligvarukedja bryggar e-handeln med verklighetens dystra vardag

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

basse1985
2012-03-12 15:04

QR kommer att dö ut... NFC tar snart över.

JohanFlanders
2012-03-12 15:43

Jag är förvirrad som vanligt. Jetshop kallar detta x-commerce. Vad är då detta https://www.x.com/? Känns klantigt av de att ta samma namn, hänger de med i utvecklingen?

davidhultvall
2012-03-13 10:29

X-commerce är en synonym för Cross Channel Commerce och är mer en beskrivande term på samma sätt som e-commerce och m-commerce. // David

NO LINGO
2012-03-15 17:46

Hmm basse, vet inte riktigt om jag håller med dig. NFC är väl en teknik för betalning med mobiltelefoner och QR koder en teknik för att binda ihop den analoga och den digitala världen? Om QR koder kommer att dö så beror det nog isf på att det kommer andra tekniker som binder ihop fysiska platser och produkter på ett smartare sätt, augmented nåtmumbujumbo heter det visst :) Kolla in den här videon för mer info: http://youtu.be/TSFwiRKjYzA eller denna: http://youtu.be/IuppCYfDqts Personligen så tror jag att QR koden kommer att bli stor och leva kvar länge. Inte för att det är en bättre teknik utan för att det är en teknik som vi människor lätt kan ta till oss och förstå i våra analoga hjärnor :)

Per Nilsson
2012-03-15 20:42

I tryckt media kanske qr-koder fungerar bra men i ovan exempel så är nfc mer klockrent.

Man håller fram mobilen mot den bild man är intresserad av och nfc-funktionen snappar upp det.

Personligen tycker jag att QR är bökigt och krångligt.

Fler och fler lurar har NFC idag.

Annons
Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Annons
Annons

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

1

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ny <nobr>e-handelsportal</nobr> vill göra dropshipping enklare

Ny e-handelsportal vill göra dropshipping enklare

Droshi vill bli den självklara dropshipping-tjänsten för e-handlare och leverantörer.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem