Jetshops nya JetBILL skall ta fakturan till en ny nivå

E-handelsleverantören Jetshop meddelar att de lanserar en egen fakturatjänst vid namn JetBILL. Det ska vara en komplett fakturatjänst som skall förenkla e-handlarnas administration men även genererar merförsäljning. Tillsammans med Jetshops kassa, Jetshop Checkout, ska den erbjuda e-handlarna en mer personaliserad faktura.

Jetshop har lanserat en egen e-handelskassa vid namn Jetshop Checkout (JCO) och följer nu upp med sin egen fakturatjänst, JetBILL. Bortsett ifrån att vara en fullständig fakturatjänst, med kreditkontroll och allt som hör till, skall den även bjuda på merförsäljning.

– JetBILL är en smart, snabb, säker och enkel fakturatjänst för e-handlaren. Med den nya fakturatjänsten från Jetshop får handlaren kontroll över relationen med slutkonsumenten och möjlighet att använda fakturan till merförsäljning, säger Jetshops vd Christian Zanders.

Annons

En smart faktura

Merförsäljningen ska komma via personaliserade erbjudanden som automatiskt skall genereras och läggas till på fakturan.

– Vår rekommendationsmotor Releware skapar unika möjligheter till personaliserade erbjudanden på fakturan baserat konsumentens tidigare köp- och surfbeteende samt intressen. Jetshop Checkout och JetBILL tillsammans med Releware ger oss nya möjligheter att leverera fakturatjänster med inbyggd artificiell intelligens, säger Christian Zanders.

Din egen faktura

Jetshop lägger uppenbarligen stor vikt vid denna nya funktion med personliga erbjudanden. De trycker även på hur e-handlaren har sitt eget varumärke på fakturan och kunden har därmed bara en enda relation, med dig som handlare.

– Tjänsten skapar helt nya möjligheter för handlaren att vårda relationen och utveckla merförsäljning. Många av våra kunder ser fakturan som en värdefull kontaktyta och har efterfrågat möjligheten att använda fakturan i sin marknads-kommunikation. Med JetBILL och Jetshop Checkout kan handlaren arbeta med erbjudanden och kampanjer hela vägen från avslutet i butiken till fakturan, säger Christian Zanders.

JetBILL skall vara integrerad i Jetshops kassa, Jetshop Checkout, och inkluderar hela fakturaprocessen. Själva riskanalysen ska Decidas Info AB stå för, ett partnerföretag till Jetshop som skall vara en etablerad leverantör till postorder och e-handelsföretag. Det är dock inte automatiskt att Jetshop tar risken:

– Det här är en helt ny tjänst på marknaden. Vi ger vår kund möjlighet att styra sin riskprofil. I säkraste nivån tar vi risken. Men eftersom faktura som betalmetod blir allt mer uppskattad av oss som konsumenter, tror vi att handlaren har stor intjäning på att optimera sin egen kreditmall. En flexibel modell som gör det möjligt för vår kund att hitta en riskprofil som skapar förutsättningar för lönsamma kundrelationer, berättar Christian.

Annons

Inte bara för Jetshopkunder

Denna satsning kring Jetshop Checkout och JetBILL ska inte endast riktas till Jetshops egna kunder. Utan kassan med fakturatjänst skall också erbjudas till andra plattformar.

Öppna plattformar (open source) ser Jetshop som en speciellt intressant målgrupp för deras nya betallösning. För att få med de personliga erbjudandena måste man dock implementera rekommendationsmotorn Releware. Kassan sägs vara lätt att integrera oavsett plattform och som exempel kör VisitStockholm med Jetshop Checkout på ett Episerver-system.

Andra betalleverantörer som till exempel Svea och Klarna får alltså en ny konkurrent i Jetshop. Klarna sägs dock fortfarande vara en mycket viktig partner och deras fakturatjänst erbjuds fortsatt som en av huvudtjänsterna i Jetshops kassa. Mer konkurrens på marknaden är dock sällan fel och det ska bli intressant att se hur JetBILL tas emot av e-handlarna. Vad tjänsten kommer kosta vet vi inte men det skall tydligen handla om en "mycket låg kostnad".

En butik som testkört JetBILL och därmed också Jetshop Checkout är Ungcancers nätbutik, där ni alltså kan se hur tjänsten används. Mer information finns även här hos Jetshop.

Annons