Annons

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

2019-06-24 07:00

Färsk rapport om framtidens handel.

Myndigheten för yrkeshögskolan har analyserat digitaliseringens effekt på handeln. Butikernas utseende och personalens arbetsuppgifter är det som kommer att ändras mest, enligt rapporten.

- Inom handeln har man traditionellt kunnat jobba sig upp, men den allt mer komplexa verklighet som handlarna har att förhålla sig till gör att det idag krävs alltmer specialiserade kompetenser för att avancera, säger Myndigheten för yrkeshögskolans analytiker Linda Wiklund, i ett pressmeddelande.

Linda Wiklund menar att branschen kommer att behöva helt andra kompetenser, bland annat dataanalytiker och webbutvecklare, då digitaliseringen går in i ett nytt skede. Man räknar med att Artificiell intelligens (AI) kommer att ta över standardiserade arbetsuppgifter och att personalens sakkunskap kommer att omfatta sälj, kundmöte, konsultation och dataanalys.

Nya och gamla yrkesroller

Yrkesroller inom lönehantering, redovisning, sälj, inköp och upphandling kommer att vara fortsatt efterfrågade. De yrken som påverkas mest av digitaliseringen är inom bank- och finans.

- Bank- och finansbranschen påverkas till stor del av digitaliseringen. Detta får till följd att fler och fler kontor stängs och personal har fått gå, står det i rapporten.

Även jobb inom marknadsföring kommer att minska då AI spås ta över de arbetsuppgifterna allt mer.

Annons
Annons

Gränserna för handeln suddas ut

Fysiska butiker förutses vara på nedgång. Amazons intåg på den svenska marknaden kommer dessutom att sätta ytterligare press på utvecklingen för de fysiska butikerna. 

- För att möta den digitala konkurrensen måste den fysiska butiken gå från att vara en plats kunden måste besöka till att bli en plats kunden vill besöka. Det måste finnas ett mervärde att besöka butiken, säger Linda Wiklund.

Koncept såsom inspirationsbutiker, pop-up butiker och showrooms suddar redan nu ut gränserna mellan fysiska butiker och den digitala handeln.

- Den fysiska butiken blir mer digital och e-handeln nyttjar till exempel pop-up-butiker för att få till det fysiska mötet med kunden, står det i rapporten.

Malin Johannesson

Reporter

Annons
År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta