Annons

Joel Falck om tredjepartslogistik och varför de tagit hem Lykkas lager

Joel Falck om tredjepartslogistik och varför de tagit hem Lykkas lager

2011-01-28 13:50

Joel Falck känd ifrån Muminmuggar.se och aktuell med nya nätbutiken Lykka twittrade häromdagen följande meddelande:

"Reality check. Vi har tagit hem lagret från tredjeparten. Chocktillstånd på Lykka-kontoret."

Med tanke på den senaste tidens diskussioner om just fördelar och nackdelar med tredjepartslogistik fick vi givetvis upp ögonen för detta tweet. Vi vet även sedan tidigare att de på Muminmuggar.se använder sig av tredjepartslogistik vilket gör denna nyhet ännu intressantare då de borde veta hur det fungerar. Vi kontaktade omedelbart Joel och bad honom berätta varför de tagit detta beslut. Joel sparar inte på några detaljer och ni får här nedan hela historien (i blått):


När vi startade Muminmuggar.se var det något vi gjorde vid sidan om studier, vi hade inte obegränsat med tid till att både driva verksamheten framåt och sköta det dagliga arbetet med att packa och skicka. Situationen fungerade dock bra under ett år, även om det bitvis var väldigt mycket att stå i. Drop shipping var inget alternativ till lösning på situationen, pga leverantören vi hade, Iiitala, som främst leverar till större fysiska butiker.

Vi valde därför att prova tredjepartslogistik. Efter att ha utvärderat ett par alternativ bestämde vi oss för att köra med Dreamlogistics, ett Jönköping-företag som kompletterat egen e-handelsverksamhet med logistiktjänster. Så gott som från dag 1 har vårt samarbete med dem fungerat klockrent. Vi har kunnat ägna oss åt marknadsaktiviter och kundtjänst och dessutom skurit ner våra kostnader jämfört med när vi skötte logistiken själva. Vi sparade alltså pengar genom att inte packa själva! Detta berodde på upphandlade fraktavtal vi fick ta del av samt volymfördelar som Dreamlogistics fick vid inköp av emballage.

När vi i höstas startade Lykka kändes det som det helt naturliga valet att jobba med tredjepartslogistik även här, och att redan från start styra våra inleveranser mot Jönköping. Det har väl känts helt fine på vissa sätt, framförallt i början, då vi körde med Lykka KLIPP och vi köpte in varor i förväg till varje veckas tre fyndprodukter. Leveranstiderna var helt OK med tanke på typen av tjänst vi tillhandahöll, och vår edge var inte knivskarp produktkunskap, utan bra priser.

Tiden har gått och Lykka har efter våra skänkelrörelser blivit en bredare och mer traditionell e-handel, där vi borde ha haft mer spetskunskap kring våra produkter och levererat riktigt snabbt. Dock har verksamheten känts mer och mer distanserad från själva kärnverksamheten, att leverera köksprodukter snabbt och smidigt och kunna ge kunnig hjälp kring dessa. Vi har inte haft den stenkoll som vi borde ha haft på själva lagerhållningen, det har varit lite oklart när vi fått in inleveranser och vi har inte kunnat ge raka besked till våra kunder. Vår logistik och produktkännedom har blivit haltande. När vi insett att vår logistik blivit våra största svaghet bestämde vi oss för att ta hem lagret.

Mot denna bakgrund vill jag påstå att för Muminmuggar.se var det något av det bästa vi gjort för verksamheten att gå över till tredjepartslogistik. För Lykka var det å andra sidan ett av de största misstagen.


Vi vill tacka Joel för att han tog sig tid till att beskriva hur det låg till med lagersituationen och vi måste säga att slutsatsen är mycket intressant. Något vi läser ut är bland annat det att man ibland kanske måste kunna leta fram produkten ur lagret och beskriva något för kund. Hur gör man detta när lagret inte är närvarande? Samtidigt verkar tredjepartslogistik vara en bra lösning i andra fall där detta behov är mindre och när man måste fokusera på annat än lagerhantering.

Joel kommer avslutningsvis med några tips för er som funderat på tredjepartslogistik. Han tror att följande punkter är viktiga för den verksamhet där man ska introducera ett tredjepartslager:

  • Du känner dina produkter väldigt väl
  • Du inte har för frekventa inköp, utan håller en del lager (beställningsvaror är ingen vidare bra idé..)
  • Du har en person på plats som är ansvarig för dina produkter och som alltid finns tillgänglig
  • Du har pålitliga system som hjälper dig hålla stenkoll på ditt lager

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Jimmy
2011-01-28 15:20

Mycket bra information, stort tack för detta.

Katrin Kodmyran
2011-01-28 15:39

Jag som kör tredjepart i mina butiker håller med till fullo för att det ska fungera bra ska du:

1) Kunna dina produkter väl
2) Ha ett system anpassat för tredjepartslogistik som ger dig bra överblick över ditt lager, och gärna även inköp som görs helt kopplat till lager.
3) Ha en ansvarig person hos tredjeparten som tilldelas din butik


Nolingo
2011-01-29 18:13

Bra post. Jag rekommenderar oxå boken om Zappos till alla som funderar på tredjepartslogistik. /Peter

Annons
Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

"Försöker tänka utanför boxen".

Annons
Annons
Klart: NetOnNets tidigare VD tar över på Outnorth

Klart: NetOnNets tidigare VD tar över på Outnorth

Jakten på Lars Nykvists efterträdare avslutad.

Ehnbåge: Mindre kannibalism och mer positivism

Ehnbåge: Mindre kannibalism och mer positivism

"Jag föredrar att arbeta för bolag som jag kan relatera till".

Tretti minskar omsättningen med 130 miljoner

Tretti minskar omsättningen med 130 miljoner

Personal har varslats och lagret har sålts till moderbolaget.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nets ska dela data med kunderna - hon blir ny CDO

Nets ska dela data med kunderna - hon blir ny CDO

Får jobbet som Chief Data Officer.

ICA först ut när Googles assistent börjar prata svenska

ICA först ut när Googles assistent börjar prata svenska

"Okej Google, låt mig prata med Ica".

<nobr>E-handeln</nobr> rusar hos Clas Ohlson - 32 procent upp i juli

E-handeln rusar hos Clas Ohlson - 32 procent upp i juli

Men står fortfarande för en liten andel.

Annons
Annons
<nobr>E-handeln</nobr> blev pessimistisk när sommarvärmen drog in

E-handeln blev pessimistisk när sommarvärmen drog in

"Brukar tillhöra de svagaste månaderna för många e-handlare".

<nobr>E-handlarens</nobr> superresultat: 4,1 miljarder första halvåret

E-handlarens superresultat: 4,1 miljarder första halvåret

Ökade med 19 procent.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager

Viskan System AB söker:

Driven, lösningsfokuserad Systemadministratör som brinner för IT

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare / Webadministratör


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta