Annons

Joel Falck om tredjepartslogistik och varför de tagit hem Lykkas lager

Joel Falck om tredjepartslogistik och varför de tagit hem Lykkas lager

2011-01-28 13:50

Joel Falck känd ifrån Muminmuggar.se och aktuell med nya nätbutiken Lykka twittrade häromdagen följande meddelande:

"Reality check. Vi har tagit hem lagret från tredjeparten. Chocktillstånd på Lykka-kontoret."

Med tanke på den senaste tidens diskussioner om just fördelar och nackdelar med tredjepartslogistik fick vi givetvis upp ögonen för detta tweet. Vi vet även sedan tidigare att de på Muminmuggar.se använder sig av tredjepartslogistik vilket gör denna nyhet ännu intressantare då de borde veta hur det fungerar. Vi kontaktade omedelbart Joel och bad honom berätta varför de tagit detta beslut. Joel sparar inte på några detaljer och ni får här nedan hela historien (i blått):


När vi startade Muminmuggar.se var det något vi gjorde vid sidan om studier, vi hade inte obegränsat med tid till att både driva verksamheten framåt och sköta det dagliga arbetet med att packa och skicka. Situationen fungerade dock bra under ett år, även om det bitvis var väldigt mycket att stå i. Drop shipping var inget alternativ till lösning på situationen, pga leverantören vi hade, Iiitala, som främst leverar till större fysiska butiker.

Vi valde därför att prova tredjepartslogistik. Efter att ha utvärderat ett par alternativ bestämde vi oss för att köra med Dreamlogistics, ett Jönköping-företag som kompletterat egen e-handelsverksamhet med logistiktjänster. Så gott som från dag 1 har vårt samarbete med dem fungerat klockrent. Vi har kunnat ägna oss åt marknadsaktiviter och kundtjänst och dessutom skurit ner våra kostnader jämfört med när vi skötte logistiken själva. Vi sparade alltså pengar genom att inte packa själva! Detta berodde på upphandlade fraktavtal vi fick ta del av samt volymfördelar som Dreamlogistics fick vid inköp av emballage.

När vi i höstas startade Lykka kändes det som det helt naturliga valet att jobba med tredjepartslogistik även här, och att redan från start styra våra inleveranser mot Jönköping. Det har väl känts helt fine på vissa sätt, framförallt i början, då vi körde med Lykka KLIPP och vi köpte in varor i förväg till varje veckas tre fyndprodukter. Leveranstiderna var helt OK med tanke på typen av tjänst vi tillhandahöll, och vår edge var inte knivskarp produktkunskap, utan bra priser.

Tiden har gått och Lykka har efter våra skänkelrörelser blivit en bredare och mer traditionell e-handel, där vi borde ha haft mer spetskunskap kring våra produkter och levererat riktigt snabbt. Dock har verksamheten känts mer och mer distanserad från själva kärnverksamheten, att leverera köksprodukter snabbt och smidigt och kunna ge kunnig hjälp kring dessa. Vi har inte haft den stenkoll som vi borde ha haft på själva lagerhållningen, det har varit lite oklart när vi fått in inleveranser och vi har inte kunnat ge raka besked till våra kunder. Vår logistik och produktkännedom har blivit haltande. När vi insett att vår logistik blivit våra största svaghet bestämde vi oss för att ta hem lagret.

Mot denna bakgrund vill jag påstå att för Muminmuggar.se var det något av det bästa vi gjort för verksamheten att gå över till tredjepartslogistik. För Lykka var det å andra sidan ett av de största misstagen.


Vi vill tacka Joel för att han tog sig tid till att beskriva hur det låg till med lagersituationen och vi måste säga att slutsatsen är mycket intressant. Något vi läser ut är bland annat det att man ibland kanske måste kunna leta fram produkten ur lagret och beskriva något för kund. Hur gör man detta när lagret inte är närvarande? Samtidigt verkar tredjepartslogistik vara en bra lösning i andra fall där detta behov är mindre och när man måste fokusera på annat än lagerhantering.

Joel kommer avslutningsvis med några tips för er som funderat på tredjepartslogistik. Han tror att följande punkter är viktiga för den verksamhet där man ska introducera ett tredjepartslager:

  • Du känner dina produkter väldigt väl
  • Du inte har för frekventa inköp, utan håller en del lager (beställningsvaror är ingen vidare bra idé..)
  • Du har en person på plats som är ansvarig för dina produkter och som alltid finns tillgänglig
  • Du har pålitliga system som hjälper dig hålla stenkoll på ditt lager

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Jimmy
2011-01-28 15:20

Mycket bra information, stort tack för detta.

Katrin Kodmyran
2011-01-28 15:39

Jag som kör tredjepart i mina butiker håller med till fullo för att det ska fungera bra ska du:

1) Kunna dina produkter väl
2) Ha ett system anpassat för tredjepartslogistik som ger dig bra överblick över ditt lager, och gärna även inköp som görs helt kopplat till lager.
3) Ha en ansvarig person hos tredjeparten som tilldelas din butik


Nolingo
2011-01-29 18:13

Bra post. Jag rekommenderar oxå boken om Zappos till alla som funderar på tredjepartslogistik. /Peter

Annons
Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

Annons
Annons
H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

1
Annons
Annons
Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta