Johan Svensson: ”Nyttan för e-handlare vår viktigaste uppgift”

Har tillträtt som VD för Ehandel.se.

I mitten av november stod det klart att Michael Wictor skulle lämna Ehandel.se efter totalt sex år med företaget, varav tre i rollen som vd. I samma veva kunde vi berätta att den som skulle ta över efter Michael Wictor var Johan Svensson.

LÄS ÄVEN: Michael Wictor lämnar Ehnadel.se - han blir ny VD

Annons

Bytet ägde rum vid årsskiftet, vilket innebär att Johan Svensson nu officiellt är vd för Ehandel.se.

- Ja, det kändes lite speciellt att komma tillbaka efter julledigheten i dag och kliva in i en helt ny roll. Det är så klart många tankar, men framför allt känner jag mig väldigt peppad. Dessutom är det ju inte bara jag som kliver in som ny i teamet utan ytterligare två kollegor har precis börjat, då vi stärker upp på både redaktion och event. Förhoppningsvis kan vi addera till den positiva energi som jag känner redan finns på Ehandel.se, säger han. 

"Teamet är centralt"

För drygt ett år sedan köptes Ehandel.se av LRF Media och i samband med det fick affärsutvecklaren Johan Svensson en plats i styrelsen för Ehandel.se. Helt ny i bolaget är han alltså egentligen inte.

LÄS ÄVEN: Ehandel.se köps upp av LRF Media 

I en intern nyhet på LRF Medias sida delger han sina tankar om det första året med bolaget och om att nu ta över som företagets vd.

- Jag har ju haft en god insyn i bolaget från min styrelseroll under ett år sedan LRF Media förvärvade bolaget och det gör förhoppningsvis startsträckan kortare. För mig är teamet centralt och därför har jag de senaste veckorna spenderat flera dagar i Helsingborg där jag har fått möjlighet till bra samtal, både med de som har flera års erfarenhet och de som är nya i teamet och som kan bidra med sina intryck. Jag ser också väldigt mycket fram emot att få träffa e-handlare, kunder och partners för att få fler insikter om hur vi kan utveckla och växa vårt bidrag till e-handeln, säger Johan Svensson.

Bygger vidare på nordisk expansion

Under det senaste året har Ehandel.se expanderat med både event och systersajter i Norge, Danmark och Finland. Den nordiska expansionen kommer att fortsätta under Johan Svenssons ledning.

- Den nordiska etableringen är en viktig del för tillväxten. Jag ser som vår viktigaste uppgift att fortsätta utveckla nyttan för våra medlemmar och alla som arbetar med e-handel och att fortsätta leverera bra och relevant innehåll med journalistik, event och tjänster.

Annons

Men även om man verksam i en bransch som växer snabbt, så finns det förstås alltid utmaningar att ta sig an. Inte minst när man själv verkar i ett snabbväxande bolag. 

- Det handlar så klart om den nordiska etableringen, men också om de utmaningar som följer när ett företag och en organisation växer. Att gå från en till fyra marknader innebär, utöver en större arbetsinsats, också att arbetsprocesser prövas och det är viktigt att vi är lyhörda inför de lokala behov och förutsättningar som varje marknad har, avslutar Johan Svensson.

Annons