Jollyroom i ny konkurrens: ”Det finns för många aktörer”

Tror på att fler kommer att slås ihop - och slås ut.

Efter nyheten att Pär Svärdsons Babyland gått samman med den likasinnade e-handeln Stor&Liten, berättade Svärdson själv om att målet var att den nya jätten på sikt ska bli störst på nätet inom sitt segment.

Om det får han däremot inte medhåll av Jollyrooms vd Ole Sauar, som avser att fortsätta vara störst på barn- och babyprodukter i e-handeln.

Annons
Annons

- Jollyroom är störst och skall vara störst även framåt. Det ligger många år av hårt målinriktat arbete bakom vår marknadsposition och vi har en solid och välbyggd plattform för vidare tillväxt. Vi har haft en fantastisk tillväxt så långt i år och expanderar i ett högt tempo, skriver han till Ehandel.se.

Ska förnya logistikkedjan

Han påpekar samtidigt att Jollyroom uppskattar konkurrens och nu även kommer att jobba med att förbättra sig själva för att kunna konkurrera med Svärdson inom hans paradgren - logistiken. 

- I övrigt välkomnar vi konkurrens, det ger oss extra energi och kraft, det sporrar oss att löpande bli ännu bättre i alla lagdelar, varje vecka, varje månad, varje år, för vår del tar det aldrig slut. Vi vet exempelvis att Svärdson & Co är duktiga på leveranstider, så där kommer vi ta en hel del grepp framåt i takt med att vi förnyar och moderniserar hela våran logistikkedja. 

LÄS ÄVEN: Babyboom bland barn- och babybutiker på nätet

"Räknar med att fler lägger ner"

Samtidigt menar Ole Sauar att det idag finns för många barn- och babyaktörer på nätet och att det då är naturligt att marknaden förändras.

- Vi räknar med att det kommer bli fler och fler aktörer som antingen lägger ner eller blir del av något större. Babyshop köpte Lekmer för en tid tillbaka, sen har vi exempelvis Big Baby i Stockholm och Babyproffsen i Göteborg, som också har gått ihop. Det är naturligt och branschen har i dag för många aktörer, skriver han och fortsätter:

-  I tillägg; har man inte klarat av att tjäna några pengar på flera år så är det naturligt att ta nya grepp och försöka att få ner kostnadsmassan genom gemensamma funktioner. Det har egentligen varit en underlig situation i branschen i många år. Förvånansvärt många har drivit sina företag med förlust, trots goda tider och högkonjunktur. Det säger sig självt att det inte kan pågå i längden och i slutändan måste ett företag vara lönsamt för att överleva.

Vill ta den största tillväxten online

På sikt tror han dock att e-handeln kommer att svälja en stor del av all handel av barn- och babyprodukter.

Annons
Annons

- Vi tror att en andel på 50 procents e-handel är möjligt på sikt och då finns det 50 procent kvar till fysiska butiker. Således är det naturligt att hälften av de fysiska butikerna försvinner på sikt, alternativt att man reducerar säljytan och liknande. Möjligen kan även en del butiker fungera som showroom eller avhämtningspunkter, eller om tillverkarna själva bygger "koncept-butiker" i storstäderna för att bygga sitt varumärke även i den fysisk kanalen. Det kommer att hända mycket framåt och vi Jollyroomare kommer arbeta stenhårt för att ta största delen av tillväxten online, avslutar Ole Sauar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!