Annons

Jonas Arnberg: Handeln har väckt ett rea-monster Jonas Arnberg

Jonas Arnberg: Handeln har väckt ett rea-monster

2016-11-21 11:25

Black Friday urholkar lönsamheten.

Många av Sveriges detaljhandelsjättar har redan börjat med Black Friday. En snabb koll i mailkorgen visar att Media Markt, ICA Hemma och XXL redan dragit igång sina kampanjer som kommer att sträcka sig veckan ut.

Branschorganisationen Svensk Handel höjer dock ett varningens finger för den svarta dagen, eller numera veckan. Enligt branschorganisationen finns det en risk för att Black Friday urholkar lönsamheten för många handlare. En ståndpunkt som redan lyfts internationellt.

– Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Tufft för många mindre handlare

Förra året ska mer än var femte svensk ha handlat reavaror på Black Friday. Nära 30 procent av e-handlarna ska under förra året ha planerat aktiviteter under dagen, enligt Svensk Handel. Och inget ser ut att kunna stoppa det "rea-monster" som väckts till liv och som vi på Ehandel.se konstaterat etablerats ordentligt förra året.

Annons
Annons
– Att en allt större andel av försäljningen blir kampanjdriven är något som handeln måste förhålla sig till. Många företag kommer att lyckas forma strategier utifrån detta, men för många mindre handlare är detta en tuff utveckling, säger Jonas Arnberg.

Enligt Svensk Handel är det nästintill enbart sällanköpsvaruhandeln som uppmärksammar Black Friday. För hela handeln i stort ska dagen hamna ganska långt ner på listan över viktiga högtider. När Svensk Handel endast tittar på de som säljer sällanköpsvaror så hamnar Black Friday i nivå med påsken som är nummer två efter julen i försäljning.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta