Jönköpingsföretag missnöjt med PostNords hantering

Proffskopia framkallar film och gör papperskopior av bilder men när de kommer fram är många av försändelserna, som skickas med PostNord, både vikta och förstörda.

Sedan en tid tillbaka har företaget Proffskopia problem med försändelser som skickas med PostNord. Enligt egna beräkningar förstörs runt 10 procent av de 60-100 försändelser som skickas varje vecka på vägen till kund.

I ett försök att komma till bukt med problemet har man valt att låta kunderna specialbeställa en kuvertmodell som heter Wellpapp 40. Ett kuvert som ska vara tillräckligt tjock för att skydda fotografiet, samt innehåller extra wellpapp inuti. Men när kuverten kommer fram är ändå många av dem både vikta och förstörda.

Annons

— Vi förstår att våra kunder blir arga och besvikna när försändelserna kommer fram. Självklart skulle vi önska att de kom fram i helt skick istället, men vi står helt maktlösa, säger Jan Paulsson, chef för Proffskopia till Värnamo Nyheter.

Ska kolla på en lösning

Jan Paulsson har vid flera tillfällen varit i kontakt med postterminalen i Jönköping och enligt honom pekar allt på att det är något maskinellt fel i Nässjö som förstör deras bilder.

– Jag kan förstå om våra kuvert blir mos om de läggs i en säck och det sedan landar ett 35 kg tung paket på det. Det är klart att fotografierna blir förstörda om posten inte hanteras rätt, säger Jan Paulsson.

På PostNord tar man kritiken på allvar och ser det hela som ett misslyckande. Men enligt Mats Johannesson, terminalchef för Postnord, beror de trasiga försändelserna inte på brister i hanteringen.

– Vi hanterar 20 miljoner försändelser varje dag och det är allt från kuvert till kanoter. Vi är därför noggranna med att hantera rätt försändelse i rätt flöde och separerar tyngre försändelser från de lättare, säger Mats Johannesson som tillsammans med Proffskopia nu ska hitta en lösning utan att det blir för kostsamt för företaget.

 

Källa: VN.se

Annons
Annons