Jordbrukare blir e-handlare med hjälp av Alibaba

E-handeln fortsätter att öka på den kinesiska landsbygden och under 2015 har antalet Taobaobyar ökat med nästan 270 procent.

Alibaba kontrollerar en stor del av Kinas e-handel och man gör sitt bästa för att sprida sina marknadsplatser även till landets mest avlägsna platser. I början av 2014 berättade vi om hur Alibaba uppmanade bybor på landsbygden till att bli e-handlare och Donggaozhuang var då en av ett 20-tal så kallade Taobaobyar som förändrats tack vare e-handeln.

Vad som kännetecknar en Taobaoby är att e-handelstransaktionerna i byn överstiger 1,5 miljoner dollar årligen och självklart ska merparten av näthandeln ske via Alibabas marknadsplats Taobao. Byn ska även ha minst 100 e-handelsföretag, eller så ska minst 10 procent av hushållen vara involverade i e-handelsverksamheter. Och idag finns det betydligt fler än ett 20-tal av dessa byar.

Annons

Nya möjligheter för fattiga regioner

Enligt en undersökning genomförd av AliResearch, som ägs av Alibaba, ökade antalet Taobaobyar till 211 vid slutet av 2014 och i år har antalet bokstavligen exploderat. Enligt China Daily finns det idag 780 Taobaobyar, en ökning med nästan 270 procent jämfört med för ett år sedan.

Undersökningen visar också att de 780 byarna är utspridda i 17 olika kinesiska provinser där regioner som Zhejiang, Guangdong och Jiangsu ligger i topp. Undersökningen visar samtidigt att en majoritet av byarna ligger längs kusten och att 176 av byarna ligger i vad som kännetecknas som fattiga regioner.

Annons