Annons

Jordkloks nya e-handel ökade konvertering med 50 procent

Jordkloks nya e-handel ökade konvertering med 50 procent

2015-12-10 09:54

Sedan den ekologiska nätbutiken relanserades i oktober har man sett konvertering och försäljning skjuta i höjden, särskilt i mobilen.

Jordklok.se är en nätbutik som vill göra det lite enklare att minska miljöpåverkan genom att erbjuda ett brett utbud av naturliga, ekologiska och hållbara produkter. Nätbutiken lanserades 2008 och har under de senaste åren haft en stabil tillväxt.

Inför 2015 kände man dock att det var dags att byta e-handelsplattform för att hänga med i den mobila utvecklingen, samt utnyttja tillväxtpotentialen i sin nisch.

– Det innebar en investering som vi hoppades skulle löna sig på 6-9 månaders sikt, säger Lars Andersson, VD och grundare av Jordklok.

Projektet har pågått under större delen av året och i början av oktober var det dags att lansera den nya e-handeln. Redan nu kan man se att det burit frukt.

– Med facit i hand ser vi att försäljningsökningen blev så hög att e-handelsinvesteringen har betalat sig redan efter en dryg månad, säger Lars Andersson.

Hela e-handeln i molnet

Den nya e-handeln utvecklades av e-handelsleverantören E37 och förutom en redesign av nätbutiken, utifrån Jordkloks grafiska profil, infördes kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout.

Man integrerade även affärssystemet Specter Business Management, och driver nu hela e-handelskedjan med molnbaserade tjänster. När det var dags för en första utvärdering, kunde man konstatera att både konverteringsgrad och försäljning ökat rejält.

Annons
Annons

De första fem veckorna efter lansering har dels jämförts med närmast föregående fem veckor, dels med samma period föregående år och totalt är konverteringsfrekvensen cirka 50 procent högre i den nya shopen.

Mobilintäkter upp med 220 procent

Något som bland annat förklaras med en kombination av bättre navigation, möjlighet att filtrera i sortimentet, ny layout med tydliga säljargument i sidhuvudet, bättre sökmotor samt uppgradering till Klarna Checkout.

Intäkterna och antal order har ökat med 50-56 procent i den nya shopen, trots nästan konstant antal besökare tack vare den högre konverteringsgraden. Förbättringen är allra störst för kunder med mobiltelefoner, nästan tre gånger högre konvertering jämfört med samma period 2014. Samtidigt har intäkterna från kunder med mobiltelefon ökat med 220 procent.

– Dessutom sparar vi massor av tid i både artikeladministration, innehållshantering, logistik och orderhantering tack vare den helt integrerade lösningen med både E37, Specter och Klarna. Det är avgörande för att klara av en allt högre ordervolym med god lönsamhet, säger Lars Andersson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta