Jordkloks nya e-handel ökade konvertering med 50 procent

Sedan den ekologiska nätbutiken relanserades i oktober har man sett konvertering och försäljning skjuta i höjden, särskilt i mobilen.

Jordklok.se är en nätbutik som vill göra det lite enklare att minska miljöpåverkan genom att erbjuda ett brett utbud av naturliga, ekologiska och hållbara produkter. Nätbutiken lanserades 2008 och har under de senaste åren haft en stabil tillväxt.

Inför 2015 kände man dock att det var dags att byta e-handelsplattform för att hänga med i den mobila utvecklingen, samt utnyttja tillväxtpotentialen i sin nisch.

Annons

– Det innebar en investering som vi hoppades skulle löna sig på 6-9 månaders sikt, säger Lars Andersson, VD och grundare av Jordklok.

Projektet har pågått under större delen av året och i början av oktober var det dags att lansera den nya e-handeln. Redan nu kan man se att det burit frukt.

– Med facit i hand ser vi att försäljningsökningen blev så hög att e-handelsinvesteringen har betalat sig redan efter en dryg månad, säger Lars Andersson.

Hela e-handeln i molnet

Den nya e-handeln utvecklades av e-handelsleverantören E37 och förutom en redesign av nätbutiken, utifrån Jordkloks grafiska profil, infördes kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout.

Man integrerade även affärssystemet Specter Business Management, och driver nu hela e-handelskedjan med molnbaserade tjänster. När det var dags för en första utvärdering, kunde man konstatera att både konverteringsgrad och försäljning ökat rejält.

De första fem veckorna efter lansering har dels jämförts med närmast föregående fem veckor, dels med samma period föregående år och totalt är konverteringsfrekvensen cirka 50 procent högre i den nya shopen.

Mobilintäkter upp med 220 procent

Något som bland annat förklaras med en kombination av bättre navigation, möjlighet att filtrera i sortimentet, ny layout med tydliga säljargument i sidhuvudet, bättre sökmotor samt uppgradering till Klarna Checkout.

Intäkterna och antal order har ökat med 50-56 procent i den nya shopen, trots nästan konstant antal besökare tack vare den högre konverteringsgraden. Förbättringen är allra störst för kunder med mobiltelefoner, nästan tre gånger högre konvertering jämfört med samma period 2014. Samtidigt har intäkterna från kunder med mobiltelefon ökat med 220 procent.

Annons

– Dessutom sparar vi massor av tid i både artikeladministration, innehållshantering, logistik och orderhantering tack vare den helt integrerade lösningen med både E37, Specter och Klarna. Det är avgörande för att klara av en allt högre ordervolym med god lönsamhet, säger Lars Andersson.

Annons