Annons

Jörgen Bödmar vill se en enklare EU-handel

Jörgen Bödmar vill se en enklare EU-handel

2015-07-07 08:25

E-handeln växer i alla EU:s medlemsländer men endast 14 procent av konsumenterna handlar över gränserna. Nu vill Emotas ordförande Jörgen Bödmar undanröja alla byråkratiska hinder.

Distanshandelsorganisationen EMOTA, European Multi-channel and Online Trade Association, lanserade nyligen ett eget trygghetsmärke kopplat till Trygg E-handel. Ett viktigt steg enligt organisationen för att konsumenterna ska känna sig trygga med att e-handla över gränserna.

Men det finns fortfarande en mängd handelshinder som måste bort för att e-handeln inom EU ska ta fart på riktigt enligt Emotas ordförande och Design Onlines VD, Jörgen Bödmar.

– Den inre marknaden lider av byråkratiska hinder i stort och smått. Hinder som håller tillbaka e-handelsutvecklingen och starkt bidrar till att den så kallade Digital Single Market ännu har en lång väg att gå, säger Jörgen Bödmar i en debattartikel i GP.

Fler jobb och mer export

Bland dessa hinder nämner Jörgen bland annat kravet att ha en fysisk adress i ett land för att kunna registrera en lokal landsdomän, eller ländernas skilda krav på textstorlek på klädesplaggens märklappar. Eller krav på att en cykel inte får skickas omonterad till ett annat medlemsland.

– Ett stort hinder för e-handlare är de olika produktkrav som existerar i de olika medlemsländerna, vilket gör det mycket kostsamt att etablera e-handelsverksamhet på bred front i EU, och näst intill omöjligt för en mindre aktör. Och rapportering av moms på 28 språk i 28 varianter istället för en ”one stop shop” där e-handlaren gör all rapportering på en plats, i ett språk.

Hinder som inte bara försvårar utan också bidrar till att kostnaderna ökar för e-handlarna.

Annons
Annons
– Min uppmaning till svenska politiker blir därför; Gör allt ni kan för att undanröja de hinder som håller tillbaka e-handeln i EU. Det kommer att leda till fler jobb och mer export, säger Jörgen Bödmar.

 

Foto: Design Online

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta