Jörgen Bödmar vill se en enklare EU-handel

E-handeln växer i alla EU:s medlemsländer men endast 14 procent av konsumenterna handlar över gränserna. Nu vill Emotas ordförande Jörgen Bödmar undanröja alla byråkratiska hinder.

Distanshandelsorganisationen EMOTA, European Multi-channel and Online Trade Association, lanserade nyligen ett eget trygghetsmärke kopplat till Trygg E-handel. Ett viktigt steg enligt organisationen för att konsumenterna ska känna sig trygga med att e-handla över gränserna.

Men det finns fortfarande en mängd handelshinder som måste bort för att e-handeln inom EU ska ta fart på riktigt enligt Emotas ordförande och Design Onlines VD, Jörgen Bödmar.

Annons

– Den inre marknaden lider av byråkratiska hinder i stort och smått. Hinder som håller tillbaka e-handelsutvecklingen och starkt bidrar till att den så kallade Digital Single Market ännu har en lång väg att gå, säger Jörgen Bödmar i en debattartikel i GP.

Fler jobb och mer export

Bland dessa hinder nämner Jörgen bland annat kravet att ha en fysisk adress i ett land för att kunna registrera en lokal landsdomän, eller ländernas skilda krav på textstorlek på klädesplaggens märklappar. Eller krav på att en cykel inte får skickas omonterad till ett annat medlemsland.

– Ett stort hinder för e-handlare är de olika produktkrav som existerar i de olika medlemsländerna, vilket gör det mycket kostsamt att etablera e-handelsverksamhet på bred front i EU, och näst intill omöjligt för en mindre aktör. Och rapportering av moms på 28 språk i 28 varianter istället för en ”one stop shop” där e-handlaren gör all rapportering på en plats, i ett språk.

Hinder som inte bara försvårar utan också bidrar till att kostnaderna ökar för e-handlarna.

– Min uppmaning till svenska politiker blir därför; Gör allt ni kan för att undanröja de hinder som håller tillbaka e-handeln i EU. Det kommer att leda till fler jobb och mer export, säger Jörgen Bödmar.

 

Foto: Design Online

Annons
Annons