Jula byter ut E-handeln mot kundklubb?

Vi var de första att luska ut att Jula planerade att stänga ner sin e-handel i september. Något ni kan läsa om i denna artikel ifrån den 17 juni i år. Sedan dess har flera tidningar skrivit om Julas planerade nedstängning och Julas e-handel är numera ett avslutat kapitel, som planerat.

Jula själva har även en intervju upplagd på sin sida där de förklarar tankarna bakom detta beslut. Denna kan ni läsa här: "Jula slutar med distanshandel".

Annons

I intervjun berättar de samma sak som de sagt tidigare. E-handeln har inte varit tillräckligt lönsam och tagit alldeles för mycket resurser som de har velat lösgöra till annat. Deras sida agerar numera katalog, med en inköpslista istället för varukorg. Jula vill dock driva trafik till sina butiker via den nya e-handelslösa sidan. De säger sig även vilja satsa på sociala medier och koppla ihop dem med deras sajt som de fortfarande ska investera i, även om det inte kommer att handla om någon e-handel. Anledningen till att deras e-handel inte lockat tillräckligt många kunder förklarar Jula med att deras produkter passar bäst att handlas i butik:

"Våra produkter passar helt enkelt bättre att köpa på plats och i dagsläget finns vi med en butik tillräckligt nära de flesta i vår målgrupp. Vi säljer mycket stora saker, mindre lämpade för frakt osv. Kunden måste kanske ändå ta sig någonstans med bil för att hämta ut paketet."

I slutet på Intervjun nämner de Jula Klubb som verkar vara en av de saker de nu lösgjort resurser till. Både Market och Dagens Handel skriver idag om detta lojalitetsprogram. Jula har tydligen stora planer för sin kundklubb som innefattar två olika kort. Ett med kredit och ett utan, det utan ersätter deras nuvarande Julakort. Företaget hoppas på att, i slutet på 2011, ha minst 200 000 lojala kundklubbsmedlemmar. Tanken är att de enklare skall kunna följa kundutvecklingen och analysera köpmönster.

– Genom arbetet med JulaClub är vi övertygade om att vi kan vidga vår grupp av trogna kunder. Aktiv kundkommunikation och attraktiva erbjudanden ska göra att kunden känner att det alltid är värt att göra ett besök på Jula, säger Joachim Frykberg, marknadschef.

På tre års sikt hoppas de ha 500 000 medlemmar i sitt lojalitetsprogram. Vi önskar Jula lycka till med sin e-handelslösa hemsida och att de får sina 200 000 medlemmar innan året är slut. Detta kan vara sista gången vi skriver om Jula såvida de inte börjar med e-handel igen.

Annons