Julhandeln slår rekord men del av vinsten rabatteras bort

En ny rapport visar att svenskarna handlar allt fler julklappar på nätet och tidigare än förut. Mycket tack vare rea-dagarna Black Friday och Cyber Monday.

Enligt en sammanställning från Betalningsföretaget DIBS, som sammanställt försäljningssiffrorna för sina kunder, ökade antalet köp på nätet mellan 23 november och 16 december med 12 procent jämfört med samma period förra året. Allra högst tryck var det under vecka 48 då transaktionerna ökade med över 23 procent jämfört med i fjol.

Siffror som stämmer ganska väl överens med den ökning på 30 procent som vi såg för samma vecka enligt Ehandel.se Analytics. Något som inte oväntat till stor del beror på rekordökningen under årets Black Friday.

Annons

Veckan efter, då Cyber Monday inföll, ökade försäljningen med 19 procent enligt Dibs medan våra siffror visade på en ökning med 26 procent för vecka 49.

– Julhandeln på nätet fortsätter att utvecklas starkt. Det är tydligt att vi väljer att handla på nätet i allt större utsträckning, tillväxten för e-handeln är flera gånger högre än den prognostiserade tillväxten för försäljningen i butik, säger Daniel Larsson, Vice VD på DIBS Payment Services.

Stark avslutning på julhandeln

Vecka 50 skiljer sig våra siffror dock åt rejält. Enligt Dibs backade antalet köp med 4,6 procent, medan Ehandel.se Analytics såg en ökning på 10 procent. Enligt Dibs kan minskningen förklaras med att många valde att shoppa loss under kampanjdagarna Black Friday och Cyber Monday.

Inledningen på vecka 51 indikerar dock en stark avslutning på e-julhandeln enligt Dibs med en ökning på drygt 10 procent.

Men även om den totala julförsäljningen på nätet ökar för många nätbutiker kan det på sikt bli problematiskt att en stor del av julförsäljningen som tidigare skett till fullt pris, nu flyttas till rabatthelgen Black Friday/Cyber Monday.

– Redan idag kämpar många webbutiker med vikande lönsamhet, bland annat på grund av hård internationell konkurrens, säger Daniel Larsson.

Annons