Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Även om semestern innebär att man kanske får mer tid än annars att surfa runt på e-handelssajter, kanske det inte finns samma pengar att handla för som annars. Eller så hade folk helt enkelt annat för sig i juli. Enligt nya siffror från PostNord innebar årets julimånad nämligen ett litet e-handelstapp jämfört med juni. Enligt logistikleverantören handlade 63 procent av svenskarna på nätet i juli, att jämföra med 68 procent i juni.

I vanlig ordning var andelen e-handlare i juli störst bland de yngre konsumenterna och de populäraste segmenten att handla från var kläder/skor, böcker/media och hemelektronik.

Annons

20 procent handlade från utlandet

Var femte person har enligt analysen handlat från en utländsk sajt under juli månad.

- Konsumenterna har allt större valmöjligheter idag och kan handla varor från hela världen. Gränserna suddas ut och avstånden till utländska sajter känns allt kortare. Idag är det ofta lika enkelt att handla från utlandet som från Sverige, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos PostNord.

PostNords månadsanalyser bygger på enkätsvar från cirka 1 500 svenska konsumenter i åldern 18-79 år. TNS Sifo genomför undersökningarna månadsvis för PostNords räkning.

Annons