Analys: Julklapparna ger årets tyngsta varukorgar i mobilen

Förra veckan såg vi att smartphones tappade i andel order mot desktop och tablet. Nu tittar vi djupare in i varukorgen.

I fredags tittade vi närmare på mobiltrafiken under december. Det vill säga smartphonen specifikt, inte surfplattorna som förstås också är "mobila".

Det vi konstaterade var att mobiltelefonen konstigt nog alltid tappar i andelen av totala order under december. En period då man skulle kunna tänka sig att den mobila e-handeln ökar mitt i allt julstök.

Annons

Vår analys ifrån i fredags kvarstår förstås men vi har nu valt att titta närmare på ordervärdet. Hur mycket e-handlar man för på de olika enheterna; mobilen, surfplattan och desktop?

Vår analysavdelning har satt sig ner och djupdykt i datan från den 1 december till den 14:e. Vi har alltså jämfört första halvan av december 2015 med samma period i fjol.

Det vi ser är att ordervärdet på stationära och bärbara datorer är oförändrat och ligger runt 960 kronor. Samma sak gäller för surfplattorna som har en snittorder på cirka 880 kronor.

Våra ficktelefoner står dock ut med en signifikant ökning. Jämfört med 2014 har snittordern via mobilerna ökat med över 100 kronor, från 700 kronor 2014 till 809 kronor 2015. Kanske på grund av alla mobilanpassade sidor som sett dagens ljus?

Snittordern ökar i mobilen

Tittar vi på snittordern över hela 2015 kan vi även dra en annan slutsats.

Mobiltelefonen har, den 1 till den 14 december, ett högre snittordervärde jämfört med resten av året. 809 kronor jämfört med ett årssnitt på 802 kronor.

Annons

Desktop och surfplattor har istället ett lägre snittordervärde under december jämfört med hela 2015. Tablet når 954 kronor för hela 2015 och desktop 1068 kronor, vilket alltså är högre än vad de har i första halvan av december.

Tillsammans med vår tidigare analys kan vi alltså dra slutsatsen att mobilen tappar i andelen order, mot desktop och tablet, men man lägger större beställningar via mobiltelefonen närmare julafton.

 

Statistiken kommer från cirka 250 medlemmar från vår statistiktjänst Analytics. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Annons