Annons

Julklapparna köps redan på fredag av BF-fantasterna

Julklapparna köps redan på fredag av BF-fantasterna

2018-11-19 09:05

Klarna har tagit tempen på sina kunder.

Betaljätten Klarna har tagit tempen på sina svenska kunder inför årets stora shoppingfest, Black Friday. En shoppingfest som Amazon smygstartade redan i fredags, i förra veckan, och många börjar med erbjudanden idag på måndagen. De som har is i magen inleder dock Black Friday på fredagen men sträcker oftast ut rea-festen över helgen.

"Tredubblats på två år"

Enligt Klarnas undersökning så ska 96 procent av de tillfrågade känna till Black Friday. Hos kunderna som var 76 år eller äldre svarade också nästan 9 av 10 att de kände till den stora dagen. REA-dagens starka tillväxt bidrar förstås till dessa siffror.

- Under fjolåret motsvarade handeln under Black Week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december. Försäljningen som gick genom Klarnas betalningslösningar under själva Black Friday hade mer än tredubblats på två år, skriver Klarna i ett pressmeddelande.

Fler än hälften köper julklappar

Betalbolagets undersökning visar även att många numera köper julklappar under den stora rea-festen.

Annons
Annons
- Det är hög tid att lämna julklappsönskelistan till släktingarna den här veckan. Av de som bestämt sig för att shoppa på Black Friday planerar fler än hälften att köpa julklappar, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

"Kvinnorna sprang ifrån männen"

Bland Klarnas kunder visar det sig även att kvinnor är de som ökar sin shopping mest under Black Friday.

- Kvinnorna sprang ifrån männen rejält under förra årets Black Friday med nästintill dubbel ökning av antal köp. Dessutom höjde kvinnor sitt snittordervärde ordentligt. Sett till en genomsnittlig dag under året var snittordervärdet på köp som män gjorde en fjärdedel högre än kvinnors, men under Black Friday utjämnades den siffran, säger Viveka Söderbäck.

Den största tillväxten geografiskt sett ska samtidigt ske utanför storstäderna.

- Den största ökningen i försäljningsvolym under fjolåret skedde på landsbygden och i mindre städer, 84 procent. Motsvarande siffra i storstäderna stannade på 75 procent, meddelar Klarna.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta