Julprognosen ”otroligt stark” – tillväxt på över miljarden

Svenskarna förväntas e-handla julklappar för över en miljard kronor mer än förra året, enligt en ny rapport.

När E-rapporten släpptes i oktober kunde vår analysavdelning avslöja att årets ordertopp inför julen ser ut att infalla den 12:e december, men eftersom julafton infaller på en lördag kan tillströmningen av beställningar mycket väl hålla sig stark ända fram till söndagen den 18 december.

Nu kommer nya siffror som dessutom visar att e-handlarna får vara beredda på att beställningarna blir betydligt fler än förra året.

Annons

E-handel för 58 miljarder under hela 2016

Enligt en prognos i E-barometern för Q3 2016, som PostNord tagit fram tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, kommer julhandeln på nätet i år att öka med 24 procent, vilket motsvarar 1,2 miljarder kronor. Rapporten visar att svenskarna kommer att handla tre av tio julklappar på nätet.

– Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Prognosen för årets julhandel på nätet är otroligt stark och allt fler svenskar gör sina julklappsinköp online. E-handeln som försäljningskanal spås ta en hel del andelar under årets mest intensiva försäljningsperiod, från att cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol till en knapp tredjedel i år, kommenterar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord i ett pressmeddelande.

E-barometern bygger på enkätsvar som samlats in vid fyra olika tillfällen under årets tredje kvartal. Under perioden ska svensk e-handel ha ökat med 15 procent, och sporthandeln utmärkte sig som särskild framgångsrik.

Tillväxtprognosen för hela 2016 ligger enligt PostNord kvar på 16 procent, vilket skulle innebära att e-handeln i Sverige omsätter drygt 58 miljarder kronor under året som helhet.

Annons