Matjätten K-gruppen intar Kina – börjar med e-handel

Finska livsmedel ska nu nå den kinesiska marknaden.

Den finska matjätten K-gruppen, i vilken bland andra matkedjan Kesko ingår, blir nästa matföretag att ta steget ut på nätet. Till sin hjälp tar de ingen mindre än den kinesiska e-handelspionjären Alibaba. Det skriver K-gruppen idag i ett pressmeddelande.

Satsningen innebär att flera finska livsmedelsföretag, såsom Paulig, Fazer och Kiantama, nu hoppar på e-handelståget. De närmsta månaderna får de dessutom sällskap av Valio Raisio, Finn Spring och Roberts. 

Annons

“Export är nästa logiska steg”

Orsaken uppges vara en växande efterfrågan på finska matprodukter på den kinesiska marknaden.

- Vi har sedan länge importerat livsmedel och bruksvaror från Kina. Export är nästa logiska steg. Ren och hälsosam finländsk mat är vårt trumfkort i konkurrensen, säger K-gruppens chef Mikko Helander.

Han menar även att Kina har världens största och mest utvecklade näthandel med mat.

Annons