Annons

KO stämmer influencern Kenza Zouiten Ett av de markerade inläggen

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

2019-01-17 09:48

"Håller inte med KO eftersom inläggen gjordes av helt fri vilja".

Konsumentverket meddelar idag att Konsumentombudsmannen (KO) stämmer den kända svenska influencern Kenza Zouiten. Stämningen gäller brott mot marknadsföringslagen.

LÄS ÄVEN: Influencer fälls för samarbete med Kenzas e-handel

Kenza ska enligt KO gjort en rad inlägg om ett visst solglasögonmärke, där vissa varit markerade som samarbeten, medan andra inte varit det.

Annons
Annons
- Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt. Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

"Föll utanför mitt samarbete"

Kenza Zouiten håller inte med KO om kritiken. Hon menar på att inläggen som inte varit markerade "gjordes av helt fri vilja" utan ett kommersiellt syfte bakom.

- Mitt bolag Kenza Zouiten AB har i dagarna blivit stämt av KO. Det gäller inlägg jag gjorde för ungefär 2 år sedan som KO menar var reklam. Jag håller inte med KO eftersom inläggen föll utanför mitt samarbete med Chimi Eyewear, de gjordes av helt fri vilja utan ett kommersiellt syfte bakom. Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat. Nu tar en domstolsprocess vid och så småningom får vi se vad domstolen kommer fram till, säger Kenza Zouiten.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta