Annons

Köp grisen i säcken med ny prenumerationstjänst

Köp grisen i säcken med ny prenumerationstjänst

2015-02-25 11:34

Prenumerationstjänster med varuprover blir allt mer poppis i e-handelsvärlden. En ny stjärna på himlen är svenska Testagram. På mindre än ett år har tjänsten lockat 5000 prenumeranter som kan tänka sig att betala 99 kronor för ett paket som de inte vet vad det innehåller.

Prenumerationsboxar som låter kunden testa nya produkter är inget nytt. Inom skönhetsprodukter finns flertalet aktörer, som till exempel amerikanska Birchbox och Kinneviks variant GlossyBox. Man kan också testa sig fram i vinets värld med hjälp av nätbutiken, Handla på vingården.

Varuprover med livsmedel är dock inte lika utbrett, åtminstone inte i Sverige. En lucka som Mari-Linn Stenlund vill fylla med Testagram. På mindre än ett år har tjänsten, som låter kunder testa produktnyheter som lanserats i detaljhandeln, lockat 5000 prenumeranter som kan tänka sig betala 99 kronor för en låda utan att veta vad den innehåller.

– Kvinnor gillar att bli överraskade och efter varje box vi har skickat ut sprids bilder på innehållet på sociala medier. Vi får tusen nya prenumeranter efter varje box, säger Mari-Linn Stenlund, grundare av Testagram till Internetworld.

Innehållet ska bli personligt

Mari-Linn, som driver Testagram tillsammans med Tim Svensson som under 2013 sålde e-handelsplattformen E-butik till Jetshop, fick idén till tjänsten när hon blev bjuden på en kopp iste av en tidigare kollega.

– Teet var så gott att jag rekommendera det till minst sex vänner. Det fick mig att tänka på hur man kan kommunicera direkt med kunder. När jag själv handlar mat med barn hängande i benen är jag inte så öppen för nya budskap, säger Mari-Linn Stenlund till Internetworld.

Annons
Annons

Varuproverna som skickas är i fullstorlek och även om det mesta är matrelaterat, slinker det ibland även ner skönhetsprodukter och annat smått och gott. Kunderna har varit snabba att hoppa på tåget, livsmedelsbranschen var dock svårare att övertyga men det har vänt något och varumärken som varit med en gång, är gärna med igen.

Testagram är fortfarande en relativt nystartad tjänst och än kommer inte paketen varje månad, men det är målet. När man nått 10 000 prenumeranter är tanken också att boxen successivt ska anpassas efter prenumerantens personliga profil.


Källa: Internetworld

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta