Annons

Känd E-handlare slår upp portarna till E-handelspark

Känd E-handlare slår upp portarna till E-handelspark

2015-01-15 12:26

E-handelsföretag som växer kan stöta på en rad olika hinder, som att skala upp logistik, verksamhet eller lager. Problem som E-Commerce Park of Sweden i Helsingborg vill lösa. En ny satsning som ska ge e-handlare möjligheten att dra skalfördelar som delade lager, logistik, kunskap och kompetens. Bakom satsningen står bland andra Ehandel.se´s grundare Dan Nilsson.

E-handelsklusterna i vårt avlånga land blir allt fler. Kalmar som siktar på att bli landets e-handelsmecka har ett, och snart börjar bygget på ett 55 000 kvadratmeter stort e-handelskluster utanför Ängelholm.

Ett stenkast därifrån, om man är superstark, i Helsingborg har man dock redan slagit upp portarna till E-commerce Park of Sweden. Här ska e-handlarna kunna fokusera på sin kärnverksamhet, inte på om kontorsplatserna eller lagerytan kommer att räcka till.

Bland annat med hjälp av ett flexibelt lagercenter som gör att det blir kostnadseffektivt för e-handlare som slipper binda upp sig under långa tider på för stora eller för små ytor.
– Vi börjar med cirka 2000 kvadratmeter kontor och 5000 kvadratmeter lager. Förhoppningen är att redan inom två år behöva expandera mer och utöka ytorna, säger Karsten Deppert, en av grundarna.

Ska öka kunskapen

Att man placerade e-handelsparken i Helsingborg var självklart, mycket tack vare stadens strategiska placering för transporter inom Sverige, Norden och Europa. Både kontorshotellet och logistikverksamheten finns i direkt anslutning till hamnen, vilket gör det lätt att använda markburen transport och fartyg för att ta emot containrar.
– Vi samlar driftiga entreprenörer under ett tak vilket ger ökad kreativitet och effektivare lösningar. Parken kommer bli en plats där framtidens e-handel utformas, säger Amelie Lidén, verksamhetsansvarig.
Förutom skalfördelarna i lager och logistik är alltså tanken att E-commerce Park ska bli den gemensamma samlingspunkten för kunskapsdelning inom e-handel.
– Vår förhoppning är att detta även kommer traditionella butiker till nytta. Vi vill öka kunskapen kring e-handel, så att fler kan utnyttja dess möjligheter, säger Dan Nilsson, e-handelsveteran och medgrundare.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

enat
2015-03-14 11:16

Slide #1 och #3 är samma..!
Bra intiativ annars =)

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

9
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem