Annons

Känd E-handlare slår upp portarna till E-handelspark

Känd E-handlare slår upp portarna till E-handelspark

2015-01-15 12:26

E-handelsföretag som växer kan stöta på en rad olika hinder, som att skala upp logistik, verksamhet eller lager. Problem som E-Commerce Park of Sweden i Helsingborg vill lösa. En ny satsning som ska ge e-handlare möjligheten att dra skalfördelar som delade lager, logistik, kunskap och kompetens. Bakom satsningen står bland andra Ehandel.se´s grundare Dan Nilsson.

E-handelsklusterna i vårt avlånga land blir allt fler. Kalmar som siktar på att bli landets e-handelsmecka har ett, och snart börjar bygget på ett 55 000 kvadratmeter stort e-handelskluster utanför Ängelholm.

Ett stenkast därifrån, om man är superstark, i Helsingborg har man dock redan slagit upp portarna till E-commerce Park of Sweden. Här ska e-handlarna kunna fokusera på sin kärnverksamhet, inte på om kontorsplatserna eller lagerytan kommer att räcka till.

Bland annat med hjälp av ett flexibelt lagercenter som gör att det blir kostnadseffektivt för e-handlare som slipper binda upp sig under långa tider på för stora eller för små ytor.
– Vi börjar med cirka 2000 kvadratmeter kontor och 5000 kvadratmeter lager. Förhoppningen är att redan inom två år behöva expandera mer och utöka ytorna, säger Karsten Deppert, en av grundarna.

Ska öka kunskapen

Att man placerade e-handelsparken i Helsingborg var självklart, mycket tack vare stadens strategiska placering för transporter inom Sverige, Norden och Europa. Både kontorshotellet och logistikverksamheten finns i direkt anslutning till hamnen, vilket gör det lätt att använda markburen transport och fartyg för att ta emot containrar.
– Vi samlar driftiga entreprenörer under ett tak vilket ger ökad kreativitet och effektivare lösningar. Parken kommer bli en plats där framtidens e-handel utformas, säger Amelie Lidén, verksamhetsansvarig.
Förutom skalfördelarna i lager och logistik är alltså tanken att E-commerce Park ska bli den gemensamma samlingspunkten för kunskapsdelning inom e-handel.
– Vår förhoppning är att detta även kommer traditionella butiker till nytta. Vi vill öka kunskapen kring e-handel, så att fler kan utnyttja dess möjligheter, säger Dan Nilsson, e-handelsveteran och medgrundare.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

enat
2015-03-14 11:16

Slide #1 och #3 är samma..!
Bra intiativ annars =)

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem