Annons

Kända varumärken krossar konkurrenterna på nätet

Kända varumärken krossar konkurrenterna på nätet

2016-07-07 10:07

Egna varumärken på nätet är inte lika lätt som i fysisk butik.

Enligt konsultbolaget Claremont så måste svenska e-handlare satsa mer på sina egna varumärken om man vill att de ska överleva på nätet.

I en Internetenkät med 2000 svenskar så ska det ha visat sig att 20 procent aldrig skulle köpa ett okänt varumärke på nätet. Detta oavsett om produkten kom med ett bra erbjudande och rekommendationer.

Fysiska butiker sägs ofta använda knepet att kombinera kända varumärken med okända för att även locka kunderna till köp av de mindre kända märkena. Denna strategi ska dock inte fungera på nätet enligt Claremonts undersökning.

– Undersökningen bekräftar vår erfarenhet att den traditionella butiksstrategin med en mix av kända varumärken som ”lockbete” och egna okända varumärken inte fungerar på webben. Där söker konsumenterna i stället efter de varumärken de redan har en relation till, säger Anders Söderman, ansvarig för affärsområdet Digitala affärer på Claremont.

Detta menar Anders kan slå ut lokala svenska detaljhandlare till förmån för stora etablerade varumärken.

Annons
Annons

"Starka varumärken har ett jätteförsprång"

Konsumenterna är enligt undersökningen mycket skeptiska till att köpa okända varumärken på nätet. Svårast ska det vara inom kategorin livsmedel att få till dessa köp medan det inom hemelektronik är mycket lättare. Men överlag sägs kunderna inte vara speciellt köpsugna på det okända.

- Produkter med starka varumärken har ett jätteförsprång på nätet medan okända produkter har en uppförsbacke och behöver kommunicera trygghet och trovärdighet för att kunna nå framgång, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Tipset som ges är att börja arbeta aktivt med att få sina egna varumärken att stå på egna ben. Har man flera egna varumärken kan det även vara en idé att slå ihop dem.

- Handlare som har otydliga varumärken får svårt att lyckas med sina e-handelssatsningar. Hittills har många haft fokus på att starta en webbutik och driva trafik till sidan men detta är inte tillräckligt. Nu måste de fokusera på hela köpprocessen. Många kommer att behöva minska antalet egna varumärken och renodla dem, som till exempel Axfood har gjort med sina varumärken Garant och Eldorado, säger Anders Söderman.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem