Kända varumärken krossar konkurrenterna på nätet

Egna varumärken på nätet är inte lika lätt som i fysisk butik.

Enligt konsultbolaget Claremont så måste svenska e-handlare satsa mer på sina egna varumärken om man vill att de ska överleva på nätet.

I en Internetenkät med 2000 svenskar så ska det ha visat sig att 20 procent aldrig skulle köpa ett okänt varumärke på nätet. Detta oavsett om produkten kom med ett bra erbjudande och rekommendationer.

Annons

Fysiska butiker sägs ofta använda knepet att kombinera kända varumärken med okända för att även locka kunderna till köp av de mindre kända märkena. Denna strategi ska dock inte fungera på nätet enligt Claremonts undersökning.

– Undersökningen bekräftar vår erfarenhet att den traditionella butiksstrategin med en mix av kända varumärken som ”lockbete” och egna okända varumärken inte fungerar på webben. Där söker konsumenterna i stället efter de varumärken de redan har en relation till, säger Anders Söderman, ansvarig för affärsområdet Digitala affärer på Claremont.

Detta menar Anders kan slå ut lokala svenska detaljhandlare till förmån för stora etablerade varumärken.

"Starka varumärken har ett jätteförsprång"

Konsumenterna är enligt undersökningen mycket skeptiska till att köpa okända varumärken på nätet. Svårast ska det vara inom kategorin livsmedel att få till dessa köp medan det inom hemelektronik är mycket lättare. Men överlag sägs kunderna inte vara speciellt köpsugna på det okända.

- Produkter med starka varumärken har ett jätteförsprång på nätet medan okända produkter har en uppförsbacke och behöver kommunicera trygghet och trovärdighet för att kunna nå framgång, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Tipset som ges är att börja arbeta aktivt med att få sina egna varumärken att stå på egna ben. Har man flera egna varumärken kan det även vara en idé att slå ihop dem.

- Handlare som har otydliga varumärken får svårt att lyckas med sina e-handelssatsningar. Hittills har många haft fokus på att starta en webbutik och driva trafik till sidan men detta är inte tillräckligt. Nu måste de fokusera på hela köpprocessen. Många kommer att behöva minska antalet egna varumärken och renodla dem, som till exempel Axfood har gjort med sina varumärken Garant och Eldorado, säger Anders Söderman.

Annons
Annons