Annons

Kända varumärken krossar konkurrenterna på nätet

Kända varumärken krossar konkurrenterna på nätet

2016-07-07 10:07

Egna varumärken på nätet är inte lika lätt som i fysisk butik.

Enligt konsultbolaget Claremont så måste svenska e-handlare satsa mer på sina egna varumärken om man vill att de ska överleva på nätet.

I en Internetenkät med 2000 svenskar så ska det ha visat sig att 20 procent aldrig skulle köpa ett okänt varumärke på nätet. Detta oavsett om produkten kom med ett bra erbjudande och rekommendationer.

Fysiska butiker sägs ofta använda knepet att kombinera kända varumärken med okända för att även locka kunderna till köp av de mindre kända märkena. Denna strategi ska dock inte fungera på nätet enligt Claremonts undersökning.

– Undersökningen bekräftar vår erfarenhet att den traditionella butiksstrategin med en mix av kända varumärken som ”lockbete” och egna okända varumärken inte fungerar på webben. Där söker konsumenterna i stället efter de varumärken de redan har en relation till, säger Anders Söderman, ansvarig för affärsområdet Digitala affärer på Claremont.

Detta menar Anders kan slå ut lokala svenska detaljhandlare till förmån för stora etablerade varumärken.

Annons
Annons

"Starka varumärken har ett jätteförsprång"

Konsumenterna är enligt undersökningen mycket skeptiska till att köpa okända varumärken på nätet. Svårast ska det vara inom kategorin livsmedel att få till dessa köp medan det inom hemelektronik är mycket lättare. Men överlag sägs kunderna inte vara speciellt köpsugna på det okända.

- Produkter med starka varumärken har ett jätteförsprång på nätet medan okända produkter har en uppförsbacke och behöver kommunicera trygghet och trovärdighet för att kunna nå framgång, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Tipset som ges är att börja arbeta aktivt med att få sina egna varumärken att stå på egna ben. Har man flera egna varumärken kan det även vara en idé att slå ihop dem.

- Handlare som har otydliga varumärken får svårt att lyckas med sina e-handelssatsningar. Hittills har många haft fokus på att starta en webbutik och driva trafik till sidan men detta är inte tillräckligt. Nu måste de fokusera på hela köpprocessen. Många kommer att behöva minska antalet egna varumärken och renodla dem, som till exempel Axfood har gjort med sina varumärken Garant och Eldorado, säger Anders Söderman.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.