Annons

Kända varumärken krossar konkurrenterna på nätet

Kända varumärken krossar konkurrenterna på nätet

2016-07-07 10:07

Egna varumärken på nätet är inte lika lätt som i fysisk butik.

Enligt konsultbolaget Claremont så måste svenska e-handlare satsa mer på sina egna varumärken om man vill att de ska överleva på nätet.

I en Internetenkät med 2000 svenskar så ska det ha visat sig att 20 procent aldrig skulle köpa ett okänt varumärke på nätet. Detta oavsett om produkten kom med ett bra erbjudande och rekommendationer.

Fysiska butiker sägs ofta använda knepet att kombinera kända varumärken med okända för att även locka kunderna till köp av de mindre kända märkena. Denna strategi ska dock inte fungera på nätet enligt Claremonts undersökning.

– Undersökningen bekräftar vår erfarenhet att den traditionella butiksstrategin med en mix av kända varumärken som ”lockbete” och egna okända varumärken inte fungerar på webben. Där söker konsumenterna i stället efter de varumärken de redan har en relation till, säger Anders Söderman, ansvarig för affärsområdet Digitala affärer på Claremont.

Detta menar Anders kan slå ut lokala svenska detaljhandlare till förmån för stora etablerade varumärken.

Annons
Annons

"Starka varumärken har ett jätteförsprång"

Konsumenterna är enligt undersökningen mycket skeptiska till att köpa okända varumärken på nätet. Svårast ska det vara inom kategorin livsmedel att få till dessa köp medan det inom hemelektronik är mycket lättare. Men överlag sägs kunderna inte vara speciellt köpsugna på det okända.

- Produkter med starka varumärken har ett jätteförsprång på nätet medan okända produkter har en uppförsbacke och behöver kommunicera trygghet och trovärdighet för att kunna nå framgång, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Tipset som ges är att börja arbeta aktivt med att få sina egna varumärken att stå på egna ben. Har man flera egna varumärken kan det även vara en idé att slå ihop dem.

- Handlare som har otydliga varumärken får svårt att lyckas med sina e-handelssatsningar. Hittills har många haft fokus på att starta en webbutik och driva trafik till sidan men detta är inte tillräckligt. Nu måste de fokusera på hela köpprocessen. Många kommer att behöva minska antalet egna varumärken och renodla dem, som till exempel Axfood har gjort med sina varumärken Garant och Eldorado, säger Anders Söderman.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
<nobr>E-handlarnas</nobr> inredningsfavorit får nya delägare

E-handlarnas inredningsfavorit får nya delägare

Ska etablera ny e-handelsplattform.

Annons
Annons
Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Lanserar konkurrent till Tretti.se.

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Omsatte 618 miljoner kronor förra året.

Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

Elektronikbranschen har fått nog av att konkurrera på olika villkor.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Stärker upp med säljchef och rådgivare.

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

"Ett sätt för oss att stärka vårt erbjudande både i butik och på nätet".

Annons
Annons
Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Blir företagets nya CRM Manager.

Nytt coworking space planerar <nobr>e-handelspark</nobr> i Jönköping

Nytt coworking space planerar e-handelspark i Jönköping

"Spännande koncept för e-handelsbolag".

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

"Rent strikt är det fel".

3
NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

Omsatte 400 miljoner förra året.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager

Hatstore söker:

Fotograf/Art Director

Caliroots söker:

E Commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta