Annons

Kapade sajter senaste hotet mot E-handlare

Kapade sajter senaste hotet mot E-handlare

2013-03-18 14:38

Digitala attacker mot företag blir allt vanligare, även inom e-handeln. Att kriminella i utpressningssyfte kapar sajten och mot betalning inte läcker företagshemligheter är den senaste trenden. Något som kan kosta stora pengar, men få vågar anmäla.

Kapade e-handelsplatser blir allt vanligare och kan kosta ett företag flera miljoner kronor. Det kan vara allt från hackade kunddatabaser till överbelastningsattacker och kan skada ett företags trovärdighet under en lång tid skriver Svenska Dagbladet.

För att råda bot på problemet har Svensk Distanshandel nu tillsatt en arbetsgrupp som ska ta tag i säkerhetsfrågan och hitta sätt att vägleda drabbade e-handlare. I förra veckan ska gruppen ha haft sitt första möte.
– Vi måste titta på vad det är som händer när gangstrarna tar över och vilket skydd som behövs, säger Svensk Distanshandels vd Jonas Ogvall.

Krävs inga omfattande kunskaper

Intrång i kunddatabaser hör till de vanligaste angreppen just nu, och det kan ge hackarna tillgång till kundernas information. Man hotar sedan med att offentliggöra de uppgifterna, något som kan skada ett företags varumärke och trovärdighet.

Enligt Thom Thavenius, vice affärsområdeschef på säkerhetsbolaget Scandinavian Risk Solutions så är det oftast inte samma person som utför de tekniska attackerna, som sedan kontaktar bolaget och kräver en lösensumma.
– Man kan säga att metodiken är densamma som vid industrispionage. Man stjäl hemlig information, men syftet är inte att använda den för att utveckla egna produkter eller verksamhet utan att sälja tillbaka den till dess ursprungliga ägare eller till högstbjudande.
David Jacoby som är säkerhetsforskare på Kaspersky Lab, säger att det inte krävs några omfattande kunskaper för att lyckas göra intrång i företagens system.
– Det finns de som satt det i system, de hackar företag för att komma över information och sedan hotar man att använda den mot bolaget, säger han till SvD.

Fruktar offentlighetens reaktion

Hur många svenska företag som drabbats av nätattacker och utpressning vet man inte riktigt. Många avstår att anmäla den här typen av brott till polisen och försöker lösa situationen på egen hand.

Anders Ahlquist, it-brottsspecialist vid rikspolisstyrelsen, säger att mörkertalet är stort och tror att problemet ligger i att företag som utsätts för den typen av utpressning är rädda för kritik från offentligheten.
– Det är mycket ovanligt att man vänder sig till polisen. Men jag har haft hypotetiska samtal med representanter för olika företag där man velat dryfta frågan. Det har aldrig lett till en polisanmälan men man kunde förstå att de blivit utsatta för någonting.

 
Källa: SvD

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta