Annons

Kapade sajter senaste hotet mot E-handlare

Kapade sajter senaste hotet mot E-handlare

2013-03-18 14:38

Digitala attacker mot företag blir allt vanligare, även inom e-handeln. Att kriminella i utpressningssyfte kapar sajten och mot betalning inte läcker företagshemligheter är den senaste trenden. Något som kan kosta stora pengar, men få vågar anmäla.

Kapade e-handelsplatser blir allt vanligare och kan kosta ett företag flera miljoner kronor. Det kan vara allt från hackade kunddatabaser till överbelastningsattacker och kan skada ett företags trovärdighet under en lång tid skriver Svenska Dagbladet.

För att råda bot på problemet har Svensk Distanshandel nu tillsatt en arbetsgrupp som ska ta tag i säkerhetsfrågan och hitta sätt att vägleda drabbade e-handlare. I förra veckan ska gruppen ha haft sitt första möte.
– Vi måste titta på vad det är som händer när gangstrarna tar över och vilket skydd som behövs, säger Svensk Distanshandels vd Jonas Ogvall.

Krävs inga omfattande kunskaper

Intrång i kunddatabaser hör till de vanligaste angreppen just nu, och det kan ge hackarna tillgång till kundernas information. Man hotar sedan med att offentliggöra de uppgifterna, något som kan skada ett företags varumärke och trovärdighet.

Enligt Thom Thavenius, vice affärsområdeschef på säkerhetsbolaget Scandinavian Risk Solutions så är det oftast inte samma person som utför de tekniska attackerna, som sedan kontaktar bolaget och kräver en lösensumma.
– Man kan säga att metodiken är densamma som vid industrispionage. Man stjäl hemlig information, men syftet är inte att använda den för att utveckla egna produkter eller verksamhet utan att sälja tillbaka den till dess ursprungliga ägare eller till högstbjudande.
David Jacoby som är säkerhetsforskare på Kaspersky Lab, säger att det inte krävs några omfattande kunskaper för att lyckas göra intrång i företagens system.
– Det finns de som satt det i system, de hackar företag för att komma över information och sedan hotar man att använda den mot bolaget, säger han till SvD.

Fruktar offentlighetens reaktion

Hur många svenska företag som drabbats av nätattacker och utpressning vet man inte riktigt. Många avstår att anmäla den här typen av brott till polisen och försöker lösa situationen på egen hand.

Anders Ahlquist, it-brottsspecialist vid rikspolisstyrelsen, säger att mörkertalet är stort och tror att problemet ligger i att företag som utsätts för den typen av utpressning är rädda för kritik från offentligheten.
– Det är mycket ovanligt att man vänder sig till polisen. Men jag har haft hypotetiska samtal med representanter för olika företag där man velat dryfta frågan. Det har aldrig lett till en polisanmälan men man kunde förstå att de blivit utsatta för någonting.

 
Källa: SvD

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta