KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Modekedjan har kämpat med en minskad försäljning den senaste tiden. Den totala omsättningen för det tredje kvartalet landade på 1,2 miljarder kronor, jämfört med 1,242 miljarder kronor för samma kvartal året innan. 

Det senaste rörelseresultatet låg på sex miljoner kronor, jämfört med 121 miljoner samma period för 2017/2018. 

Annons
Annons

E-handeln ökar

Trots en minskad omsättning verkar KappAhls kunder handla allt mer online, enligt den nya kvartalsrapporten. I dag har företaget totalt 383 fysiska butiker i Norden, Polen och Storbritannien. 

- E-handeln stod för 6,2 procent av den totala försäljningen under kvartalet jämfört med 5,6 procent samma period året innan, skriver vd Elisabeth Peregi i rapporten.

Från september till november 2018 ökade KappAhl sin e-handel med hela 39 procent, vilket gjorde att näthandeln då stod för nästan sju procent av kedjans totala försäljning. 

LÄS ÄVEN: Modekedjans e-handel står nu för 7% av försäljningen

50 tjänster skulle bort

I våras meddelade modekoncernen att de skulle sätta in ett åtgärdsprogram för att spara 100 miljoner kronor. Detta genom att 50 tjänster och 20 butiker skulle bort. KappAhl har under en längre tid kämpat med ett försämrat rörelseresultat. Kedjan gick back med cirka 40 miljoner kronor under första och andra kvartalet 2018, och var därför tvugna att göra nedskärningar.  

LÄS ÄVEN: Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

- Vi har minskat bemanningen med 50 administrativa tjänster, varav 40 på huvudkontoret. Vi har också identifierat 20 butiker som inte uppfyller våra lönsamhetskrav och därför kommer att stängas, skriver vd Elisabeth Peregi i den nya rapporten.

Enligt Elisabeth Peregi kommer KappAhls fortsatt att fokusera på att anpassa de fysiska butikerna till dagens besöksnivåer. 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!