Annons

Kass konvertering och dålig snittorder i mobilen

Kass konvertering och dålig snittorder i mobilen

2015-03-27 20:06

Vi rapporterade nyligen om hur mobiler tillsammans med surfplattor nu gått om den traditionella datorn, desktop och laptop, gällande trafiken till nätbutiker. Detta för den svenska marknaden som vi mäter via Ehandel.se Analytics och Ehandelsindex. Men hälften av trafiken betyder inte hälften av omsättningen, desktop dominerar fortfarande när det kommer till försäljningen.

När vi återbesöker Ehandel.se Analytics idag så har mobilt sjunkigt något men det ligger nästan exakt på en 50/50 delning mellan mobilt och desktop. Att anpassa sig till den mobila världen är alltså fortfarande av stor vikt. Men låt oss gräva djupare i hur den mobila handeln faktiskt ser ut.

Mobilen står för 35 procent av trafiken

Eftersom vi pratar om besök så kan vi snabbt konstatera att den mobila enhet som står för flest besök är mobiltelefonen. Den smarta telefonen som nu genomsyrar vårt samhälle står idag för 35 procent av all trafik till e-handlare, enligt Ehandel.se Analytics.


Besök per enhet (blått är dator, rött är mobiler och gult är surfplattor)

Surfplattor är inte lika vanliga besökare av en nätbutik, förmodligen för att man primärt använder dem hemma i soffan. Ungefär 16 procent av all trafik till e-handlare är ifrån en surfplatta.

Återstående 49 procent av trafiken kommer därmed ifrån en stationär dator eller en bärbar dator. Dessa siffror varierar förstås ifrån bransch till bransch och Ehandel.se Analytics baseras på riktigt data ifrån ett hundratal nätbutiker i flera olika kategorier.


Besök per enhet inom mode (blått är dator, rött är mobiler och gult är surfplattor)

Tittar vi exempelvis på modebranschen, som sedan långt tillbaka rapporterat en enorm tillväxt i den mobila trafiken, kan vi se att mobilen är den dominerande trafikkällan, före desktop och surfplattor.

Men för att återgå till alla branscher. Smartphonen är alltså den mobila enhet som besöker e-handlare mest. Men hur konverterar då mobiltelefonen jämfört med surfplattan. Surfplattan är som vi vet mer av en ersättare av den stationära datorn, med större skärm, och borde slussa igenom fler köp.

Halverad konvertering på mobilen

Tittar vi på konverteringen för alla enheter så ligger den traditionella datorn på 2,53 procent följt av surfplattan på 1,83 procent. Mobilen hamnar en bra bit under med 1,25 procent, eller ungefär hälften av desktop.


Konvertering per enhet (blått är dator, rött är mobiler och gult är surfplattor)

Detta är förstås anledningen till att allt fler anpassar sina nätbutiker för mobila enheter och försöker öka konverteringen via smartphones.

Annons
Annons

Mobiltelefoner står alltså för mer trafik till e-handlare men surfplattor konverterar mycket bättre. Hur ser det då ut med intäkterna. Är mobilen den största intäktskällan eller surfplattan?

Desktop genererar mest pengar

Vi kan snabbt konstatera att den traditionella datorn står för majoriteten av intäkterna till e-handlare. Även om trafiken är ungefär 50/50 mellan desktop och mobilt så står den gamla datormaskinen för 70 procent av intäkterna.


Intäkter per enhet (blått är dator, rött är mobiler och gult är surfplattor)

Mobiltelefoner står för 16 procent av e-handelsintäkterna medan surfplattan genererar 14 procent. Detta är förstås en konsekvens av den låga konverteringen på mobiltelefoner. Även om mobilen står för mer än dubbelt så mycket trafik som surfplattan så genererar den bara marginellt större försäljning.

Måste jobba med konvertering och snittorder

Under julhandelstoppen ändras detta något då smartphonen tar några procent av desktop och landar på nära en femtedel av e-handelns intäkter. Surfplattan är närmast oberörd men desktop tappar då 4 procentenheter, ner till 66 procent.


Snittorder per enhet (blått är dator, rött är mobiler och gult är surfplattor)

Även om intäkterna ökar under julhandeln via mobiltelefoner och även snittordern, så ökar surfplattornas ordervärde ännu mer och närmar sig faktiskt desktop. Överlag är snittordern lägst på mobiltelefoner. Surfplattor har en bättre snittorder men kommer vanligtvis inte nära desktop.

Vi kan dock konstatera att mobiler inte är någon kassako i dagsläget och att fler e-handlare förmodligen måste anpassa sina nätbutiker. I dagsläget registrerar Ehandelsindex 2082 e-handlare med responsiva sajter, av nästan 11 000. Utav dessa har 672 en separat mobilsajt, vilket kan överlappa med de responsiva. Det är dock uppenbart att många ännu inte har tagit steget, vilket förmodligen påverkar hela branschens intäker ifrån den mobila kanalen.

I dag kommer alltså endast 16 procent av e-handelns intäker ifrån mobiltelefoner samtidigt som de står för 35 procent av trafiken. Hur mycket pengar som potentiellt förloras på vägen är något som vi kan återkomma till framöver.


Data i artikeln är plockad ifrån Ehandel.se Analytics den 27 mars
och underlaget gäller februari månad 2015.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Jimmy
2015-03-28 06:22

Efter att läst artikeln bli jag ju nyfiken på hur siffrorna ser ut för de 2082 som har responsiva sajter? Lyckas de få bättre konvertering från mobiltelefoner och i så fall hur mycket?

Joel
2015-03-28 09:10

Jag tycker också att Jimmys fråga är väldigt relevant i artikeln :)

Dan
2015-03-28 11:52

Det är inget vi kan mäta i dagsläget utan att bryta anonymitetsprincipen för Ehandel.se Analytics, men det är en mycket intressant idé!

Eftersom Google Analytics inte ger oss den informationen kan vi ej se det utan att kombinera vår Indextjänst med Analyticstjänsten. Idag kan vi inte göra det eftersom Analyticstjänsten endast kan kommunicera utåt med ett värde för alla butiker, inte enskilda butiker som kan klassas på mobilsite eller ej. Policyn är att Analytics hanteras som en "black box", all data är anonymiserad i databasen och enda sättet att få värde i den är att koppla den till Indexets kategorier.

Då skulle vi behöva gå in och titta på enskilda butikers data och det kan vi inte göra.

Det vi kan göra dock är att klassa upp butikerna i Index på mobilsite/inte mobilsite och skicka in detta som två kategorier i analytics och se hur de skiljer sig. Det ska jag titta på om vi kan lösa lite enkelt, det borde gå faktiskt.

Joel
2015-03-28 20:52

Snälla, göra det Dan!

Dan
2015-03-28 20:56

Jag har påbörjat kodningen av detta nu. Om jag inte tänkt helt fel bör vi kunna mäta detta löpande from nästa vecka. Så alla som är medlemmar i Ehandel Analytics kommer kunna följa det då direkt. Vi gör nog en nyhet på det också inom kort!

Dan
2015-03-28 20:58

Det coola är att om detta funkar kan vi testa allt vi mäter på ehandelsindex mot faktisk konvertering i Analytics förutsatt vi har underlaget i butiker i Analytics vilket är största begränsningen. Men på mobilt/icke mobilt är det lugnt, men mer udda saker som att testa ehandelsplattformar mot varandra i konvertering blir svårt eller olika certifieringar vs, inga certifieringar också blir svårt pga för få butiker.

Joel
2015-03-28 21:01

Mycket spännande!!

Joel
2015-03-28 21:02

Detta kommer ju kunna ta död på en hel del A/B-test-myter också om inte annat :)

Dan
2015-03-28 21:12

Jepp, det kan bli rätt coolt om vi får till det tror jag :)

Tack för idén!

Jimmy
2015-03-28 22:46

Det här ser jag fram emot :)

Dan
2015-03-29 22:25

Fixat. Alla som är med i tjänsten kan nu se det med all historik. Kommer kolla mer på datan innan vi säger något om den redaktionellt dock. Så skulle säga denna nya mätmetod är i beta innan jag verifierat att den stämmer. Har en känsla av att det kan finnas bias i statistiken också så måste tänka till lite :)

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta