Annons

Kasst kvartal för sportjätten: Foto: XXL

Kasst kvartal för sportjätten: "Ska inte hända igen"

2019-02-12 10:06

E-handeln boostade tillväxten.

Den norska sportkedjan XXL, som bedriver butiker och e-handel i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Österrike, rapporterar idag sina siffror för fjärde kvartalet 2018 och därmed också helåret.

LÄS ÄVEN: Fredrik Steenbuch avgår som XXL:s vd

Resultatet för det fjärde kvartalet ska vara en besvikelse, enligt företaget. Rörelseresultatet landade på 115 miljoner norska kronor (EBITDA) med en omsättning på 2,6 miljarder. För helåret växte företagets försäljning med 9 procent och stannade på 9,5 miljarder norska kronor, med ett rörelseresultat på 541 miljoner.

Annons
Annons

"Betydande minskning av marginalen"

Tillväxten drevs av nya butiker och företagets e-handel. Trots ganska bra tillväxt är XXL inte nöjda.

- Trots fortsatt tillväxt levererade XXL ett nedslående resultat under fjärde kvartalet 2018, drivet av ett dåligt verkställande och kampanjhantering, vilket resulterade i en betydande minskning av bruttomarginalen. Relevanta rutiner har förbättrats för att säkerställa att detta inte kommer att hända igen, kommenterar företaget rapporten.

E-handeln står för 20 procent

Företaget meddelar samtidigt att gruppens marginal framöver kommer att pressas av ökad konkurrens och en växande e-handel. XXL satsar dock fortsatt på sin näthandel, som i fjärde kvartalet stod för en stor del av omsättningen.

- E-handelsförsäljningen utgjorde 20,2 procent av koncernens totala omsättning under Q4 2018, jämfört med 16 procent under Q4 2017. XXL har byggt en stark marknadsledande position på den nordiska online-sportmarknaden och förnyar och stärker kontinuerligt sitt erbjudande inom e-handel, skriver företaget i kvartalsrapporten.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Annons
Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Annons
Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta