Annons

Kasst kvartal för sportjätten: Foto: XXL

Kasst kvartal för sportjätten: "Ska inte hända igen"

2019-02-12 10:06

E-handeln boostade tillväxten.

Den norska sportkedjan XXL, som bedriver butiker och e-handel i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Österrike, rapporterar idag sina siffror för fjärde kvartalet 2018 och därmed också helåret.

LÄS ÄVEN: Fredrik Steenbuch avgår som XXL:s vd

Resultatet för det fjärde kvartalet ska vara en besvikelse, enligt företaget. Rörelseresultatet landade på 115 miljoner norska kronor (EBITDA) med en omsättning på 2,6 miljarder. För helåret växte företagets försäljning med 9 procent och stannade på 9,5 miljarder norska kronor, med ett rörelseresultat på 541 miljoner.

Annons
Annons

"Betydande minskning av marginalen"

Tillväxten drevs av nya butiker och företagets e-handel. Trots ganska bra tillväxt är XXL inte nöjda.

- Trots fortsatt tillväxt levererade XXL ett nedslående resultat under fjärde kvartalet 2018, drivet av ett dåligt verkställande och kampanjhantering, vilket resulterade i en betydande minskning av bruttomarginalen. Relevanta rutiner har förbättrats för att säkerställa att detta inte kommer att hända igen, kommenterar företaget rapporten.

E-handeln står för 20 procent

Företaget meddelar samtidigt att gruppens marginal framöver kommer att pressas av ökad konkurrens och en växande e-handel. XXL satsar dock fortsatt på sin näthandel, som i fjärde kvartalet stod för en stor del av omsättningen.

- E-handelsförsäljningen utgjorde 20,2 procent av koncernens totala omsättning under Q4 2018, jämfört med 16 procent under Q4 2017. XXL har byggt en stark marknadsledande position på den nordiska online-sportmarknaden och förnyar och stärker kontinuerligt sitt erbjudande inom e-handel, skriver företaget i kvartalsrapporten.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Annons
Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Tog även över Park Lane.

Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

Annons
Annons
E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta