Kategoriseringen en viktig del i Bokus arbete

En liten skärm och ett stort utbud är något många e-handlare brottas med. Nätbokhandeln Bokus är en av dem och man jobbar hårt med att kategorisera och tagga produkterna i butiken. Något som i slutändan förhoppningsvis ska ge nöjdare kunder och ökad försäljning.

Kategorisering och taggning av sortimentet är ofta en viktig del i arbetet för många e-handlare, särskilt om man som nätbokjätten Bokus har miljontals titlar i sin butik.

I en intervju med tidningen IDG berättar Henrik Svensson, försäljningschef på Bokus, hur man jobbar för att såväl navigation som merförsäljning ska bli så bra som möjligt.

Annons

– Det är helt avgörande för oss att lyckas med kategorisering och taggning. Vår stora utmaning är att vi har ett enormt utbud och som alla e-handlare en begränsad yta att visa upp det på. Det finns ju böcker om allt. Vår fördel är att vi kan sälja extremt smala böcker. Men då gäller det att man ska kunna hitta dem snabbt och enkelt. Vår utmaning är att vara både smala och breda samtidigt, säger Henrik Svensson.

Jobbar med egna kategorier

Bokus jobbar främst med så kallad automatiserad kategorisering där de hämtar produktinformation från olika datakällor i bokbranschen. Men man jobbar även med egna kategorier som ska göra det lättare för kunderna att hitta vad de söker.

– Några exempel är att våra kunder vill kunna filtrera på böcker under 100 kronor, böcker med recension eller vilka böcker som är bokningsbara och det är inget vi får per automatik. Då gäller det att ha ett e-handelssystem med stöd för att automatisera kategoriseringen utifrån förutbestämda regler.

Henrik påpekar dock att det finns en risk med att en vara hamnar i allt för många kategorier. Men i de flesta fall är det en fördel eftersom alla kunder har olika sätt att hitta fram till en viss bok. Det gäller dock att vara tydliga i sajtstrukturen så att kunderna förstår hur de har hamnat där de är.

– En effektiv kategorisering kan användas som en konkurrensfördel och få våra kunder att bli både nöjdare och handla mer och oftare. Om man blickar tillbaka hade det varit bra för oss att fått ut förbättringar kring vår kategorisering och taggning snabbare. Man kan sitta länge och försöka anpassa en sajt till hur man tror att kunderna vill ha det, men det kan ibland vara väldigt svårt att förutse hur kunderna vill hitta en speciell produkt, säger Henrik Svensson.

Mycket att lära av fysiska butiker

I framtiden tror Henrik att kunderna själva kommer att tagga och kategorisera produkter och tjänster i en allt större utsträckning. Det samtidigt som det dyker upp allt smartare tjänster och bättre it-stöd för komplementkategorisering, till exempel baserat på vad besökarna verkligen gör.

Henrik säger också att även om e-handeln kommit långt, så har den fortfarande mycket att lära av fysiska butiker som funnits länge och lärt sig hur det kan löna sig att kombinera olika kategorier för merförsäljning. Men även hur viktigt det är med själva kategoripresentationen.

– Att placera mjölken längst in i butiken och godiset och lockvaror vid kassan, till exempel. På webben ser vi till exempel fortfarande ofta en kategorisering utifrån bokstavsordning, men det är ju ofta helt ologiskt för kunderna, säger Henrik Svensson.

Annons

Källa: IDG

Annons