Katrin Lundgren återger E-handlarnas firmafest

I onsdags gick E-handelsdagarna i Sundsvall av stapeln. Katrin Lundgren som håller i evenemanget titulerar det e-handlarnas egen firmafest och har nu sammanfattat vad som faktiskt hände på Hotell Södra berget den 18-19 september.

[Katrin "Kodmyran" Lundgren återger E-handelsdagarna i Sundsvall]

Katrin LundgrenI veckan gick e-handelsdagarna av stapeln. Cirka 70 deltagare träffades på hotell Södra berget i Sundsvall. Deltagarna var en mix av både nybörjare och erfarna e-handlare, mindre och större e-handlare, samt leverantörer av olika e-handlarrelaterade tjänster. Tolv olika föreläsare talade under dagarna om ämnen som berörde e-handel.

Annons

Innehåll och SEO

Aron Axelsson startade onsdagen och pratade om Content marketing för e-handlare, något som ganska få jobbar med men som man som e-handlare kan ha stor nytta av. Magnus Bråth fortsatte därefter att prata om SEO i framtiden, ett ämne som är både lite skrämmande och spännande för en e-handlare eftersom vi är så styrda av vad google hittar på.

Merförsäljningskanaler

Efter lunch var det dags för representanter för olika tredjepartsförsäljningsställen att äntra scenen. Fyndiq och Tradera berättade om vad som gjorde just dem speciella och vad e-handlarna hade att vinna på att använda dem. I samband med detta berättade Kodmyran också om sin nya lösning för att kunna sälja på dessa merförsäljningsställen utan mer administration.

Bernt Bergkvist från Ekraft berättade sen mer utförligt vilka andra tredjepartsförsäljningsställen det finns både inom och utanför Sverige, och gav även exempel på olika försäljningssajter små e-handlare skulle kunna skapa själva genom att samarbeta. Sarah Wittbom fortsatte därefter med en mycket uppskattad föreläsning kring e-post, där vi fick lära oss vikten av kravställning på våra epostleverantörer och vikten av att använda en enhetlig grafisk profil på alla utskick vi gör.

Öl, poolhäng och middag

Därefter släpptes e-handlarna lösa bland dagens experter som var på plats, för att få hjälp med just sin verksamhet. Bland annat kunde man få hjälp med sin butiks design, eller seostrategi eller hjälp att analysera sina adwordskampanjer mm.


Avslappnad stämning på Södra berget

Ville man inte besöka någon expert, eller när man var klar med besöken så stod naturligtvis Södra bergets spa till förfogande, och många var de e-handlare som hittades med en öl i handen pratandes med kollegor i poolen som faktiskt både har brasa och med utsikt över Sundsvalls stad.

Dagen avslutades med en god middag och pratet och minglet fortsatte till långt in på småtimmarna.

Ny logga såg dagens ljus

Efter en god natts sömn, fortsatte e-handelsdagarna på torsdagen med en föreläsning med handfasta neurodesigntips av Jimi Wikman. Diskussionerna kring varför man ska göra si eller så och om vad som egentligen var best practice gick höga, och föreläsningen utökades faktiskt med en halvtimme för att verkligen reda ut frågorna på djupet.


Dibs nya logotyp

Efter en fikapaus var det dags för Patrik Muller från DIBS att äntra scenen med en världsnyhet. DIBS nya logga. Nu var det ju inte bara loggan man visade utan man pratade även om lagrade kortnummer och abonnemang samt trender från USA som man snappat upp vid sitt besök på världens största e-handelskonferens IRCE. Social shopping och att engagera folk innan man försöker sälja var ledorden för amerikanarna just nu. Han konstaterade också att amerikanerna är ca 3 år före oss vad gäller e-handel så att se och lära av dem är ingen dum idé.

När drifthallar lyfter

Efter lunch fortsatte Alexander Bergkvist med att prata om CPA, ett begrepp som alla e-handlare borde mäta, samt förklarade begreppet tillskrivning. Detta visade hur googles siffror egentligen var falska eftersom vi ned- och övervärderar vissa trafikkällor beroende på att vi tror att de är bättre eller sämre än de egentligen är. En kund kan mycket väl ha besökt oss flera gånger på olika sätt men det är bara det sista sättet som registreras i google analytics.

Därefter tog talarna på scen, Andreas Bergman och Erik Lundgren, upp vad drift egentligen är och hur man ska tänka som e-handlare för att se till att ens sajt både fungerar och är snabb. Olika verktyg för att hålla reda på sin sajt visades, och man diskuterade hur vanligt det egentligen var att drifthallar totalförstördes, något som det pratas mycket om men som är väldigt ovanligt.

Erik hade dock faktiskt varit med om att en hall blåst bort under orkansäsongen på en söderhavsö under sin tid på Ericsson, och det hade då orsakat lite problem, när man hittade hallen på taket nere på stranden i inte så gott skick.

Lördagsleveranser i Norrland?

Dagen avslutades med ytterligare en världsnyhet, Brings nya e-handelsrapport. Den presenterades av Frida, och därefter berättade hon även om Brings nya hemleveranstjänst på lördagar som ledde till lite diskussion om hurvida den verkligen fungerade i norrland också.

Därefter avslutades E-handelsdagarna för denna gång och nöjda e-handlare reste tillbaka hem med en massa nya tips och idéer på saker att förbättra i bagaget.

/Katrin Lundgren

 

Red. Sedan körde Partykungen Joel hem i sin nyinköpta Ferrari.

Annons