Annons

Kedja konkurrerades ut av e-handeln - återuppstår online Bon-Ton är tillbaka på nätet

Kedja konkurrerades ut av e-handeln - återuppstår online

2018-09-28 07:00

Även butikerna kan återuppstå.

I april i år så gick den amerikanska butikskedjan Bon-Ton ett dystert öde till mötes. De hade, liksom allt fler fysiska kedjor, konkurrerats ut av den växande e-handeln och i februari var konkursen ett faktum. Över 250 butiker skulle stängas och 23 000 anställda berördes.

LÄS ÄVEN: E-handeln konkurrerar ut kedja - stänger alla butiker

Nylanserar den egna e-handeln

Men nu har historien tagit en ny vändning, enligt Internet Retailer. Koncernen har fått nya ägare och dessa har nu valt att försöka vända den förlorade matchen mot e-handeln till en vinst - genom att låta kedjan återuppstå, med en egen e-handel. Kanske är det inte så konstigt att man väljer den strategin. Bon-Ton hade även tidigare en e-handel, som drevs av de gamla ägarna. Dessa drev även nätbutiker för kända företag, såsom Carson’s, Boston Store Herberger’s och Younkers.

Nu driver de nya ägarna av koncernen, CSC Generation, de övriga nätbutikerna vidare, men Bon-Tons e-handel ska fram tills nu ha varit nedlagd. Något som det nu alltså tycks ha blivit ändring på. 

Annons
Annons

Laddar för fysisk comeback

Men historien slutar inte där, för även fysiska butiker kan komma att bli en del av Bon-Tons framtid. Åtminstone att döma av den hälsning som företaget låtit lämna på sin nya hemsida.

- Tack för ditt stöd. Vi bygger upp företaget igen, steg för steg. Under tiden hoppas vi att du njuter av att handla online och vi hoppas genuint att vi kommer att få träffa dig snart.

Dessutom sägs CSC Generation nu hålla förhandlingar med Bon-Tons förra hyresvärdar om att på nytt öppna några av butikerna inför de kommande storhelgerna.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta