Kickstarter öppnar upp för svenska projekt

Det amerikanska och numera globala fenomenet Kickstarter kommer till Sverige. Det meddelar företaget på sin hemsida. Behöver du nå ut med en ny produkt eller har en smart affärsidé finns det potentiellt stora möjligheter i att använda sig av Kickstarter.

Crowdfunding-sajten Kickstarter kommer till Sverige och de första svenska projekten kommer att lanseras i oktober. Svenska företag har förstås använt Kickstarter innan, exempelvis livsloggaren Memoto numera Narrative.

Nu meddelar dock Kickstarter att man kommer satsa aktivt i Sverige och svenska företag kan därmed rikta projekt mot Sverige. Det skall dock inte skapas en svensk sida för Kickstarter utan projekten hamnar på den globala Kickstarter-scenen. Men man kan söka på svenska projekt, kronor skall stödjas och andra lokala anpassningar.

Annons

Kickstarter har fungerat som språngbräda för många e-handelsprojekt och det är ett tydligt fokus på att skapa och sälja saker du kan ta på. Det är en plattform för att marknadsföra sin idé och ta betalt för en första tillverkningsrunda. På senare tid har det framför allt fungerat som marknadsföringskanal och många projekt verkar vara någorlunda färdiga när de hamnar på Kickstarter.

Kylväska drar in 13 miljoner dollar

Plattformen fungerar som så att du lägger upp ditt projekt med en säljande video samt erbjuder ett antal produktalternativ som användarna kan stödja/köpa. Det kan börja med ett enkelt monetärt stöttande av företagets idé till en specialversion av produkten för flera tusen dollar.

Det mest kända projektet är förmodligen den smarta klockan Pebble som hade en framgångsrik kampanj där man drog in 10 miljoner dollar. För några veckor sedan slogs det rekordet av en smart bärbar kylväska som nådde 13 miljoner dollar. Det behöver dock inte vara fysiska produkter av detta slag. Vi skrev nyligen om en ny shoppingtjänst vid namn Fitl som genomförde en lyckad kampanj på 68 000 dollar.


Den omtalade kylen - Coolest Cooler

Kickstarter är helt enkelt en plattform för att nå ut till potentiella fans samt få dessa att slänga pengar på din idé. Det gäller dock att ha något man kan presentera säljande i en video. En smart kampanj kan vara ett alternativ till riskkapital, även om det som nämnts innan inte alltid handlar om pengarna, utan också om marknadsföring. Mer information om den svenska satsningen finner ni här hos Kickstarter.

Annons