Annons

Kickstarter-succén fortsätter att bränna sina backare Coolest Cooler

Kickstarter-succén fortsätter att bränna sina backare

2016-04-14 10:31

En av världens mest lyckade Kickstarter-kampanjer har förvandlats till den med de mest missnöjda backarna.

De flesta minns nog den portabla kylboxen med bluetooth, ficklampa, flasköppnare, usb-laddare, högtalare och drinkmixer. Coolest Cooler som den heter drog in över 13 miljoner dollar och höll länge rekordet som den största Kickstarter-kampanjen.

Sedan dess har det mesta gått utför för Coolest och vi rapporterade i november förra året hur kylboxen såldes på Amazon innan de som backat den på Kickstarter fått sin box. Ett slag i ansiktet tyckte många av de som tidigt stöttat den pimpade kylboxen.

Nu kommer nästa slag för de som hoppats få hem den coola kylboxen, efter att de lagt sina hårt förvärvade slantar på den. Coolest Cooler överväger nu att ta ytterligare 97 dollar, för snabbare leverans, av sina Kickstarter-backare. Man lovar i så fall att skicka ut dem innan den 4 juli.

Du kan köpa kylboxen idag

Eftersom du redan idag kan köpa kylboxen på Amazon är många backare som inte fått sina kylväskor förståeligt nog lite arga på Coolest. Tydligen har det senaste tilltaget att vilja ha 97 dollar extra fått många att se rött och till och med gått så långt att de hotat anställda på företaget.

Annons
Annons

När man lanserade kylboxen på Kickstarter kostade den mellan 165 och 225 dollar, något företaget i efterhand erkänt var för lågt. Det hjälper dock förstås inte att kunder till Amazon kan få produkten levererad idag medan de som stöttade projektet från början står utan. 36 000 som "beställt" via Kickstarer har inte fått sina kylväskor.

Att man säljer dem via Amazon är helt enkelt för att man måste ha in pengar för att kunna fylla backarnas order. Coolest Cooler kostar 400 dollar på Amazon och företaget uppskattar att man måste sälja 144 000 kylväskor till detta pris för att kunna tillgodose alla de som stöttat projektet via Kickstarter. Arga backare har dock gett kylboxen en-stjärniga betyg och därmed gjort det svårare att sälja den. Företaget står alltså inför ett moment-22 som inte ser ut att lösas inom den närmaste tiden.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta