Annons

Kina är nu världens största E-handelsmarknad

Kina är nu världens största E-handelsmarknad

2014-06-02 09:27

Kina har nu officiellt gått om USA när det gäller e-handel. Enligt Kinas handelsministerium omsatte handeln på nätet 296.6 miljarder dollar under 2013, drygt 13 procent mer än i USA. Samtidigt konstateras det att Alibaba sitter säkert på tronen.

Kinas handelsministerium släppte i förra veckan siffror på hur e-handeln utvecklats i landet under 2013. Och som många redan hade på känn spenderar kinesiska konsumenter mer på nätet än sina amerikanska motsvarigheter.

Detaljhandeln på nätet i Kina uppgick under 2013 till 296.6 miljarder dollar, en ökning med 41,2 procent jämfört med föregående år. Det betyder också att näthandeln i Kina omsatte 13 procent mer än i USA där försäljningen på nätet uppgick till 262,5 miljarder dollar under 2013.
– Driven av ny teknik och innovativa affärsmodeller har e-handeln blivit en ny motor för den ekonomiska utvecklingen i Kina och hjälper kinesiska företag att utforska den internationella marknaden, säger Li Jinqi, e-handelschef på Kinas handelsministerium.

Obestridlig etta

En starkt bidragande orsak till e-handelns starka tillväxt under 2013 är att allt fler kineser handlar på nätet. Från 242 miljoner 2012 till 302 miljoner 2013, en ökning med 24,7 procent. Något som hänger ihop med att allt fler kineser fått tillgång till Internet. Under förra året beräknas landet ha fått 52,4 miljoner nya Internetanvändare.

Man konstaterar också att Alibaba Group behåller sin plats som landets e-handlare nummer ett. Koncernens två e-handelssajter Taobao och Tmall ska ha hanterat transaktioner värt 248 miljarder dollar under 2013. Något som innebär att Alibaba stod för nästan 84 procent av detaljhandeln på nätet.


Källa: Internet Retailer
Foto: Alibaba

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta