Annons

Kina är snart störst i världen på E-handel

Kina är snart störst i världen på E-handel

2012-07-17 09:11

Inom kort spås e-handeln i Kina öka explosionsartat. I dag finns det över en halv miljard internetanvändare i Kina och antalet bara växer. Kinesiska Taobao omsätter mer än eBay, och inhemska betaltjänsten Alipay är större än Paypal. Om ett par år kommer Kina med största sannolikhet att passera USA, och bli det land som står för mest näthandel i världen.

Bedömningen kommer från AT Kearney som undersöker 30 utvecklingsländer och rangordnar de tio som har störst utvecklingspotential inom e-handel. Kina toppar rankingen och man beräknar att näthandeln i landet kommer att explodera under de kommande fem åren med en tillväxt på 29 procent per år, allt eftersom som den inhemska infrastrukturen förbättras och inställningen till handel på nätet förändras.

– Kinas infrastruktur har hämmat landets fulla potential när det gäller handeln på nätet. Infrastrukturen varierar utanför storstäderna vilket gjort den ”sista kilometern” av leveransen mindre effektiv, säger Mike Moriarty, en av studiens medförfattare.

Under fjolåret handlade 170 miljoner kineser på nätet, något som kan jämföras med drygt 20 miljoner för fem år sedan. Två tredjedelar av befolkningen är fortfarande utan tillgång till internet så tillväxtpotentialen är fortfarande enorm. År 2015 väntas landet gå om USA och stå för den största säljvolymen i världen på nätet. Hemelektronik och kläder är de två största kategorierna.

Förutom Kina så ligger Brasilien tvåa på listan över marknader med stört tillväxtpotential, Ryssland kommer på tredje plats. Rapporten identifierar också fyra viktiga framgångsfaktorer för att med framgång lyckas slå sig in på en starkt växande marknad som Kina.

  1. Utveckla en lokal närvaro. Återförsäljare måste anpassa sina webbplatser, betalningsmetoder, leveranser och affärsmodeller efter den lokala marknaden.

  2. Ge konsumenten en positiv köpupplevelse från köp till leverans. På marknader där infrastrukturen är en utmaning måste återförsäljare vara transparenta mot konsumenterna när det gäller leveranser och se till att hålla det man lovar.

  3. Underskatta inte de lokala aktörerna då det är de som idag dominerar den inhemska marknaden. De har redan en inblick i hur konsumenterna tänker och agerar. De känner också till de utmaningar som finns och har redan utarbetat tillvägagångssätt för näthandeln i landet.

  4. Tänk långsiktigt. Det tar tid att hitta rätt på marknaden i länder som är under utveckling. Lär dig hur dina kunder tänker och agerar och bygg upp ett väl ansett varumärke.

 

Källa: internetretailing

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Annons
Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta