Kina jobbar på strategi som ska stimulera E-handeln

Kinas export såg under juni månad den största nedgången sedan 2009. Därför håller den kinesiska regeringen nu på att ta fram en strategi som ska främja gränsöverskridande e-handel. Genom att hjälpa företag bredda sitt nätverk och minska kostnaderna ska man få fart på exporten igen.

För första gången sedan januari 2012 visade Kinas export under juni månad på en nedgång. Jämfört med samma period förra året sjönk exporten med 3,1 procent, den största nedgången sedan den globala lågkonjunkturen 2009.

För att få fart på exporten igen jobbar landets regering nu på "att utarbeta detaljerade riktlinjer" för att främja ökad tillväxt i den gränsöverskridande e-handeln.

Annons

Enligt en anonym källa med insyn i det kinesiska handelsministeriet kommer de nya riktlinjerna förmodligen att träda i kraft senare i år, och åtgärderna skulle ge "ett stort lyft" för den kinesiska exporten.

Industriområde för e-handel

Enligt källan kommer de åtgärder som regeringen vidtar vara av stor vikt för den kinesiska exporten, och det ska vara ytterligare åtgärder på gång, främst när det gäller e-handeln.

Bland annat ska man tillhandahålla praktiska och effektiva e-handelsplattformar för export och man planerar att hjälpa företag att utöka sin nätverk utomlands. Man ska även minska kostnaderna när det förtullning, växling av valuta, skatter och inspektioner.

Den kinesiska regeringen har redan gjort insatser för att främja e-handeln. I juli öppnade man ett ”industriområde för e-handel” på drygt 40 000 kvadratmeter i Hangzhou. Ett område som syftar till att underlätta gränsöverskridande handel.

– Främjandet av utgående transporter via Internet blir en allt viktigare uppgift för kinesiska exportörer och tillverkare, säger en talesperson för Kinas utrikeshandelsdepartement i ett uttalande.


Källa: ZDNet

Annons
Annons