Kina och Japan ska sitta på störst E-handelspotential

Funderar du på att expandera din verksamhet utanför landets gränser. Då är det inte fel att överväga möjligheten med att sälja på nätet i Kina eller Japan. I en ny undersökningen toppar de nämligen listan över länder som har den största potential när det gäller näthandel.

I rapporten, 2013 Global Retail E-Commerce Index, rankas olika länders potential när det kommer till e-handel. Hur attraktiva de är avgörs av fyra olika faktorer, marknadens storlek, konsumentbeteende, infrastruktur (inklusive logistik och betalningskapacitet) och tillväxtpotential.

Inte oväntat toppas listan av Kina. Förutom världens största befolkning på 1,36 miljarder och flest Internetanvändare, 517 miljoner där de flesta handlar på nätet, väntas landets e-handelstillväxt fortsätta spikrakt uppåt.

Annons

Infrastrukturen i landet håller också på att förbättras och Internetpenetrationen blir allt högre. Den kinesiska medelklassen blir också allt större samtidigt som viljan att spendera pengar ökar.

Myndigheten Tillväxtanalys har tidigare sagt att det finns en stor potential för svenska företag i landet. Men som vi vet sedan tidigare är det dock inte helt enkelt att slå sig in på den kinesiska marknaden som västerländskt företag.

Sverige med på listan

Tvåa på listan är grannen Japan. Landet ligger före Kina när det kommer till betalningsmöjligheter och logistik och näthandeln i landet väntas också öka med 60 procent de närmaste fem åren. Och trots att landet inte alls är lika stort som Kina har Japan 100 miljoner Internetanvändare, 75 miljoner av dem shoppar på nätet.

Befolkningen är också snabb med att ta till sig ny teknik som smartphones och surfplattor enligt rapporten. Något som gör att återförsäljare i Japan behöver fokusera på att erbjuda sina kunder bra shoppingupplevelser och hänga med i utvecklingen.

På plats tre till sju hittar vi länder som USA, Storbritannien, Sydkorea, Tyskland och Frankrike. Brasilien återfinns på plats åtta och Sverige hamnar på plats 16, och detta är inte första gången Sverige tar sig in på en liknande lista.

Indien lyckas däremot inte ta sig in bland topp 30 överhuvudtaget, det trots att man har världens näst största befolkning efter Kina. Något som främst beror på att färre än 10 procent av befolkningen har tillgång till Internet, det i kombination med att landets infrastruktur inte är tillräckligt bra för en utbredd e-handel.

 

Annons

Källa: Internet Retailer

Annons