Annons

Kina och Japan ska sitta på störst E-handelspotential

Kina och Japan ska sitta på störst E-handelspotential

2013-11-20 08:32

Funderar du på att expandera din verksamhet utanför landets gränser. Då är det inte fel att överväga möjligheten med att sälja på nätet i Kina eller Japan. I en ny undersökningen toppar de nämligen listan över länder som har den största potential när det gäller näthandel.

I rapporten, 2013 Global Retail E-Commerce Index, rankas olika länders potential när det kommer till e-handel. Hur attraktiva de är avgörs av fyra olika faktorer, marknadens storlek, konsumentbeteende, infrastruktur (inklusive logistik och betalningskapacitet) och tillväxtpotential.

Inte oväntat toppas listan av Kina. Förutom världens största befolkning på 1,36 miljarder och flest Internetanvändare, 517 miljoner där de flesta handlar på nätet, väntas landets e-handelstillväxt fortsätta spikrakt uppåt.

Infrastrukturen i landet håller också på att förbättras och Internetpenetrationen blir allt högre. Den kinesiska medelklassen blir också allt större samtidigt som viljan att spendera pengar ökar.

Myndigheten Tillväxtanalys har tidigare sagt att det finns en stor potential för svenska företag i landet. Men som vi vet sedan tidigare är det dock inte helt enkelt att slå sig in på den kinesiska marknaden som västerländskt företag.

Sverige med på listan

Tvåa på listan är grannen Japan. Landet ligger före Kina när det kommer till betalningsmöjligheter och logistik och näthandeln i landet väntas också öka med 60 procent de närmaste fem åren. Och trots att landet inte alls är lika stort som Kina har Japan 100 miljoner Internetanvändare, 75 miljoner av dem shoppar på nätet.

Befolkningen är också snabb med att ta till sig ny teknik som smartphones och surfplattor enligt rapporten. Något som gör att återförsäljare i Japan behöver fokusera på att erbjuda sina kunder bra shoppingupplevelser och hänga med i utvecklingen.

På plats tre till sju hittar vi länder som USA, Storbritannien, Sydkorea, Tyskland och Frankrike. Brasilien återfinns på plats åtta och Sverige hamnar på plats 16, och detta är inte första gången Sverige tar sig in på en liknande lista.

Indien lyckas däremot inte ta sig in bland topp 30 överhuvudtaget, det trots att man har världens näst största befolkning efter Kina. Något som främst beror på att färre än 10 procent av befolkningen har tillgång till Internet, det i kombination med att landets infrastruktur inte är tillräckligt bra för en utbredd e-handel.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta