Annons

Thomas Backteman

"Kinaavgiften" på väg bort - ny teknisk lösning på plats

2018-05-21 12:00

Momsen betalas direkt till exempelvis Wish.

PostNords så kallade “Kinaavgift” på 75 kronor för varje paket som e-handlats ifrån länder utanför EU, möttes av både glädje och besvikelse. Många upplevde summan som oskäligt hög med tanke på hur låga värden försändelserna ofta hade.

Letar efter kommersiell lösning

Ehandel.se har redan tidigare kunnat berätta att PostNord in i det sista ville se en annan lösning än den som nu gäller, och nu står det klart att förändringar verkar vara på gång. PostNord har nämligen tagit fram en teknisk lösning som gör det möjligt för internationella marknadsplatser att ta ut moms direkt vid själva köpet.

LÄS ÄVEN: PostNord förberedde okänt avtal - skulle undvika avgiften

- Vi har fört diskussioner om detta sedan i januari och nu har vi en teknisk lösning på plats. Det vi måste göra nu är att hitta en kommersiell lösning, så att vi vet vad alla inblandade ska betala, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på PostNord till Ehandel.se.

"Troligt att avgiften blir lägre"

Om, eller kanske snarare när, PostNords nya e-handelsupplägg blir verklighet kommer kunden som sagt att betala in moms i samband med köpet. Marknadsplatsen betalar sedan in momsen till PostNord, som i sin tur betalar in den till svenska staten.

Annons
Annons

Säljaren, som till exempel Wish eller Alibaba, kan också komma att ta ut en administrationsavgift för besväret. Vad den avgiften landar på kan variera från företag till företag.

- Så det här innebär inte att avgiften för konsumenten försvinner helt. Men det är troligt att den blir lägre, till och med avsevärt lägre.

Startdatum oklart

Det som återstår innan avgifterna kan ändras, är dock att PostNord får sin kommersiella överenskommelse på plats. Thomas Backteman vill inte uttala sig om när det kan tänkas hända.

Men det finns inga färdiga avtal med marknadsplatser som det ser ut i dag?

- Nej, inte så vitt jag vet. Men jag sitter ju inte i förhandlingarna själv, utan får andrahandsinformation om det som har beslutats.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Vunnit flera priser.

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

"Spårbarhet, ledtid och leverans vid dörr var avgörande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

"Erfarenhet av omställningar ska utveckla plattformen".

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Annons
Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta