Annons

Kinaavgiften slår till i dag - så går Fyndiq runt den Dinesh Nayar, vd på Fyndiq

Kinaavgiften slår till i dag - så går Fyndiq runt den

2018-02-28 17:00

Ger garanti till kunderna.

I morgon, den första mars, är det premiär för PostNords omtalade "Kinaavgift". Den innebär att alla e-handlade paket som når Sverige från ett land utanför EU, kommer att beläggas med en administrationsavgift på minst 75 kronor. Mottagaren kommer även att få betala in moms på varans värde för att kunna få ut sitt beställda paket.

En som dock är missnöjd med PostNords avgiftslösning är Dinesh Nayar, som är vd för marknadsplatsen Fyndiq. För en tid sedan lanserade företaget appen Fyndiq Superbilligt, och blev i samma veva en konkurrent till den populära shoppingappen Wish. Precis som Wish säljer nämligen Fyndiq Superbilligt direkt från kinesiska handlare till konsumenter i Sverige. 

PostNords avgift "tokig och förhastad"

Dinesh Nayar tycker att PostNords avgift är "tokig och förhastad" och att den leder till onödig oro hos konsumenterna. Därför har Fyndiq valt att runda den genom att frakta via andra EU-länder.

- I väntan på en bättre lösning har vi omrautat över en miljon produkter via andra europeiska hubbar som primärt ligger i Holland. Vi ger en garanti till våra kunder om att inga extra avgifter tillkommer. Skulle de ändå felaktigt göra det, så löser vi det åt kunden, säger han till Ehandel.se.

När en vara kommer från ett utomeuropeiskt land till EU, är det det första landet den kommer till som får samla in momsen. Inom EU färdas varorna momsfritt, vilket innebär att Sverige blir utan moms med Fyndiqs modell.

Annons
Annons
- Ja, så blir det, för den momsen hamnar i Holland, säger Dinesh Nayar, och understryker att den aktuella rutten bara kommer att användas till dess att Sverige har en bättre lösning på plats.

"Ger fel signaler till omvärlden"

PostNords avgift kom till eftersom över hundra tusen paket flödade in i Sverige varje dag, och det utan att någon moms på varorna betalats in till svenska staten. Efter ett antal diskussioner mellan Tullverket och PostNord landade man i den nya avgiften, som väntas sänka mängden paket från Kina, samtidigt som staten får in moms på varorna.

Dinesh Nayar tycker att avgiften blir som ett straff för personer som handlar från andra länder, och menar att den skickar helt fel signaler till omvärlden.

- Det här har behövts ses över en längre tid, men istället för att få en modern och digital lösning på plats så gör man något förhastat som inte alls ligger i linje med den syn på handel och konkurrens som Sverige länge har stått upp för.

Vill se långsiktig lösning

Dinesh Nayar och Fyndiq hade hellre sett en modell där Fyndiq, och andra aktörer för den delen, kunde baka in moms i priset, och sedan via ett automatiskt system meddela PostNord att momsen redan var inbetald. Därefter skulle PostNord kunna skicka ut de aktuella varorna till konsumenterna, som skulle slippa att betala avgiften på 75 kronor. I dag har endast PostNord rätt att ta ut moms på varor som privatimporterats från till exempel Kina.

- Vi tror att de allra flesta kunder vill göra rätt för sig och hade gärna sett att man bjöd in andra aktörer för att tillsammans komma fram till en långsiktig lösning istället för att bygga handelshinder mot resten av världen. Det här känns väldigt gammalt och föråldrat, säger Dinesh Nayar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta