Kinakaoset: 10 miljoner paket till grannlandet varje år

Vill se gemensamt krafttag mellan länderna i EU.

Ingen kan väl vid det här laget ha missat att uppemot 150 000 paket kommer från utomeuropeiska länder, framför allt Kina, till Arlanda varje dag. Eftersom många paket når fram till mottagaren utan att någon moms betalas in, väntas PostNord och Tullverket inom kort presentera ett nytt avgiftssystem som ska få ordning på situationen.

LÄS ÄVEN: PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

Annons

40 000 paket om dagen

Men som vi tidigare har varit inne på, är det inte bara Sverige som får dras med utebliven moms, och inte heller bara de svenska e-handlarna som får kämpa mot ojämlik konkurrens.

Nu kommer färska siffror från Danmark, som visar att 40 000 paket anländer från Kina till Kastrups flygplats varje dag. På ett år blir den siffran över 10 miljoner paket, rapporterar danska TV2, som också upplyser om att det förstås är de låga priserna som får konsumenterna att beställa från e-handelslandet i öst.

- För fem år sedan fick vi i stort sett ingenting från Kina. Det är en explosion vi talar om, och jag har aldrig sett något liknande, säger Morten Rosengreen, ansvarig för internationell post hos PostNord i Danmark, till TV2.

"Skickar till billigt transitland"

I dag behöver danska konsumenter inte betala moms på importerade varor vars värde understiger 80 danska kronor. Den danska e-handelsorganisationen FDIH har dock varit tydlig med att de hellre vill ha den svenska varianten, där moms enligt reglerna ska tas ut från första kronan.

LÄS ÄVEN: Danska kravet: Ta bort momsgränsen på Kinapaket

Men helst vill FDIH se att hela EU sätter upp gemensamma regler för hur paketflödet från Kina ska hanteras. Att olika EU-länder sätter upp olika regler för tull, moms och administrativa avgifter, riskerar bara att flytta problemen, menar man. 

LÄS ÄVEN: Enkelt att kringgå PostNords kommande Kinaavgift

- Handeln är global i dag och de regler vi har tar inte höjd för det. Om vi inte får gemensamma regler kommer kineserna bara att skicka varorna till ett billigt transitland i EU som sedan skickar det vidare därifrån, säger Niels Ralund, vd för FDIH, till TV2.

Annons

Annons