Kinas E-handel fortsätter att blomstra

Näthandeln var så gott som obefintlig i Kina för så sent som fem år sen. I dag shoppar dock kineserna på nätet som om det inte fanns någon morgondag. Enligt en ny undersökning handlar landets invånare i större utsträckning än någon annanstans i världen.

Den nya undersökningen bygger på svar från fler än 11 000 nätkonsumenter i 11 länder och är framtagen av det Hong Kong-baserade konsultföretaget PwC.

Den visar tydligt hur Kina snabbt seglat upp som en av världens mest aktiva e-handelsmarknader. Både när det gäller total försäljningsvolym och hur ofta konsumenter handlar på nätet. Under förra året såldes det för mer än 211 miljarder dollar på nätet och Kina är nu den näst största e-handelsmarknaden efter USA.

Annons

– Saker händer väldigt snabbt här. E-handel har blivit ett viktigt fokus för chefer inom alla segment av detaljhandeln, oavsett om det är elektriska varor, lyxvaror eller livsmedel, säger Carrie Yu, konsumentexpert i Kina och Asien för PwC.

En tredjedel handlar mobilt

Enligt rapporten säger 58 procent av de tillfrågade kineserna att de handlar på nätet minst en gång i veckan. En siffra som är klart högre än i någon av de andra deltagande länderna.

I USA var den siffran 42 procent, i Storbritannien 41 procent och i Tyskland 29 procent. Lägst procent hade Frankrike, där endast 13 procent sade att de handlat på nätet en gång eller mer i veckan.

Kinesiska konsumenter är också betydligt mer benägna att använda smartphones eller surfplattor, snarare än datorer, för att handla på nätet jämfört med andra länder. Mer än en tredjedel av de kinesiska nätkonsumenterna handlar mobilt. Det är ungefär dubbelt så många jämfört med det globala genomsnittet.

– Låga priser har varit en starkt bidragande orsak till att e-handeln tagit stora kliv runt om i världen de senaste åren, särskilt på senare år på grund av den globala finanskrisen. Men i Kina finns många faktorer som spelar in. Ekonomin har vuxit fort, lönerna har stigit, och antalet invånare med tillgång till Internet har ökat enormt, säger Carrie Yu.

 

Källa: NYTimes, Bild: Alipay

Annons

Annons